آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 اسفند ماه 1401 = 15-03 2023

مسمومیت مدارس؛ اعلام جرم علیه بازیگر سینما و فعالان اصلاح طلب

رضا کیانیان به «نشر اکاذیب» دربارۀ مسمومیت دانش‌آموزان متهم شد

به گزارش رادیو فرانسه، دادستان تهران روز چهارشنبه، از صدور کیفرخواست برای صادق زیباکلام و آذر منصوری خبر داد. در حالیکه یک ماه از طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر «جرم‌انگاری اظهار نظر افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی» می گذرد، قوۀ قضائیه ایران رضا کیانیان بازیگر، صادق زیباکلام و آذر منصوری را به دلیل اظهار نظر دربارۀ پروندۀ مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرد.

علی صالحی دادستان تهران، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند، با اعلام صدور کیفرخواست برای صادق زیباکلام و آذر منصوری دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: «در خصوص توییت‌های زیباکلام و منصوری درباره بدحالی دختران دبیرستانی که توسط این دادستانی اعلام جرم شده بود، این افراد به دادسرا احضار شدند».

دادستان تهران ادامه داد: «ضمن انجام تحقیقات قضایی و اخذ دفاع و آخرین دفاع متهمین، قرار جلب به دادرسی صادر شده است.»

وی افزود: «پرونده نامبردگان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ۲ تهران، ارسال شده است».

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه نیز در آخرین نشست خبری خود در سال جاری، گفت: «رضا کیانیان مرتکب نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی شده‌ است و پروندۀ وی در شعبه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی انقلاب تهران، در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به محض حصول نتیجه، اعلام خواهد شد».

سخنگوی قوه قضائیه همچنین دربارۀ پرونده صادق زیباکلام و آذر منصوری، گفت: «در وقت اداری روز گذشته برای آنها قرار جلب دادرسی صادر شده و اتهام آنها نیز نشر اکاذیب در فضای مجازی است و برای هر دو نفر نیز به خاطر فعالیت تبلیغی علیه نظام، قرار منع تعقیب صادر شده است».

سخنگوی قوه قضاییه، افراد مشهوری را که با اعتراض‌های مردمی همراهی کرده‌اند، تهدید کرد و با متهم کردن آنها به «بازی با روان مردم» گفت: «قوه قضاییه با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات ندارد و مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.»

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر اشخاص مشهور و رسانه‌ها دربارۀ مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، توسط دستگاه‌‎های امنیتی، انتظامی و قضایی رصد می‌شود، گفت که در صورت «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» با این افراد برخورد «قاطع و قانونی» خواهد شد.

اتهامات علیه رضا کیانیان، صادق زیباکلام و آذر منصوری، به دلیل اظهارنظرهای اخیر آنها در شبکه های اجتماعی دربارۀ حملات گسترده با گاز سمی به مدارس دخترانۀ ایران، مطرح شده است.

اعلام جرم علیه رضا کیانیان بازیگر مشهور سینما و این دو فعال سیاسی اصلاح طلب، در حالی صورت گرفته است که حدود یک ماه پیش، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را به هدف «جرم‌انگاری اظهارنظر افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی» در صورت مغایرت با گفته های مقامات رسمی، در دستور کار قرار داد.

بر اساس این طرح، «اگر اتفاقی در سطح جامعه رخ دهد، تا وقتی اظهارنظر رسمی درباره آن رخداد یا حادثه صورت نگیرد، افراد مشهور و پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی، نباید پیرامون آن موضوع اظهار نظر کنند؛ در غیر اینصورت، حتی اگر این شایعات صحیح باشد اما اگر با روایت مراجع رسمی تفاوت داشته باشد، اظهارنظر پیرامون آن جرم محسوب می‌شود».

این طرح در مجموع سلبریتی‌ها و افراد مشهور و پرمخاطب را با نگه داشتن شمشیر مجازات درجه سه بالای سر آنها، هدف قرار داده است؛ آن هم مجازاتی که شامل ۱۰ تا ١۵ سال حبس، جزای نقدی و ۵ تا ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: