آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 اسفند ماه 1401 = 15-03 2023

تروریست‌های طالبان را به چابهار بردند و به ریش آمریکا خندیدند

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

چرا از آمریکا درخواست تحریم زادگاهم (چابهار) را دارم؟

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به همراه پاسدار کرمی استاندار نظامی سیستان و بلوچستان چهارشنبه به چابهار زادگاه نگارنده سفر کردند و با مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و "مسئولین محلی ـ اما غیر بومی" جلسه گذاشتند. در این جلسه حتی یک نفر بلوچ (چه از هیات ایرانی و چه از هیات افغانستانی) حضور نداشت. وزیر طالبان با ذوق زدگی فراوان گفت: "آنچه در مورد امکانات چابهار شنیده بودیم، هم‌ اینک با چشم خود دیدیم که چه فرصت‌های بسیار خوبی در این بندر برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری وجود دارد.

این در حالی است که آمریکا در دولت گذشته افغانستان, چابهار را از تحریم ها معاف کرد و بعد از به قدرت رسیدن طالبان و به رسمیت نشناختن آن توسط آمریکا هنوز معافیت چابهار برپا است و دو حکومت مذهبی, ضد زن و ضد آمریکایی جمهوری اسلامی و طالبان برای استفاده حداکثری از این "معافیت تحریمی" رایزنی می کنند و در حقیقت به ریش آمریکا هم می خندند.

جمهوری اسلامی برای تطمیع طالبان و امتیاز دادن به آنها بسیار فعال است. طالبان تا به امروز علیرغم درخواست ظاهری حکومت ایران و درخواست مولوی عبدالحمید برای حقابه هامون نه تنها هیچگونه جوابی نداده است, بلکه گاه گاهی مامورین مرزی ایران را با خفت و خواری دستگیر می کنند.

منطقه آزاد چابهار و به اصطلاح بندر بهشتی آن تنها مورد معافی از تحریم های آمریکا علیه ایران است. وجود بدیمن و زیانبار این بندر و اسکله بهشتی شهر چابهار را بقول جورج اورول (نویسنده شهیر مزرعه حیوانات) به "طبقاتی ترین شهر جهان" تبدیل کرده است. مشتی زالوصفت بغایت ثروتمند (از جمله هندی و افغان و چینی و قاچاقچی های حکومتی) که در ویلاهای های مجلل بر تپه های مشرف به دریای منطقه آزاد چابهار زندگی می کنند؛ و مردم عادی بومی که با فرق و فقر و گرانی و فساد و سرکوب دست و پنجه نرم می کنند. بدتر از آنها سرنوشت بیش از ٦۵ درصد جمعیت فقیر حاشیه نشین است که در آلونک های پلاستیکی و کپرهای پلاسیده بدون امکانات آب و برق و بهداشت و غیره زندگی می کنند و هرازگاهی کپرهای آنها توسط مقامات ویلانشین با بولدوزر تخریب و هستی ناچیز آنها به آتش کشیده می شود ـ مثل چند روز پیش). در مقابل بوق و کرنای تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای مهاجرت غیر بومی ها به چابهار بعنوان نگین توسعه شرق کشور و "دروازه طلایی اقیانوسی" مردم بومی با عجز و ناله می گویند: از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید"

سود بندر چابهار به جیب مقامات فاسد و رانت خوار جمهوری اسلامی و طالبان و بقیه بیگانگان می رود و دود کپرهای به آتش کشیده آن به چشم مردم بومی. با توجه به رشد روزافزون اختلاف طبقاتی دهشتانک و فقر مطلق مردم بومی, و با توجه به اینکه دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان سقوط کرده است و دو حکومت ارتجاعی و ضد آمریکایی جمهوری اسلامی و طالبان از این معافیت ها حداکثر سوءاستفاده را می برند, آمریکا باید بندر چابهار را شامل تحریم ها بکند. زیرا نه تنها موضوعیت و موجه نمایی آن منتفی و ملغی شده است بلکه هیچ سودی برای مردم عادی بومی ندارد, بلکه ضررهای فراوان دارد. لذا اگر آمریکا منافع مردم عادی را در نظر دارد, باید جلوی سوء استفاده نابجا و ضد مردمی معافیت از تحریم ها توسط دو حکومت حامی تروریسم و ضد زن و ضد آمریکایی طالبان و داعشیعه را هر چه سریعتر بگیرد. این درخواست مردم بومی است.



بهرام March 15, 2023 10:01 PM

دوستی عربستان و رژیم بچه کش تهران از طرفی مشکلات انزوای عربستان در غرب و از طرفی تهیه پول و سلاح رژیم بچه کش برای یمنی ها و سوریه و عراق و لبنان است

آیا عربستان سعودی از دلار آمریکا برای سرمایه گذاری عظیم اعلام شده در ایران میتواند چراغ سبز جو بایدن را بگیرد یا اینکه این سرمایه گذاری ها باید با پولهای دیگری مانند یورو یا یوان چین و یا ارز دیگری انجام شود

اگر چنین چراغ سبزی به عربستان سعودی داده شود پس نظر آمریکایی ها هم برای مردم ایران روشن خواهد شد ولی اروپایی ها خوشبختانه از قبل برای ما مردم ایران شناخته شده هستند و میدانیم که آنها همیشه در انتخاب بین مردم ایران و ملاهای بچه کش همیشه طرف ملاها هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: