آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 اسفند ماه 1401 = 16-03 2023

گزارش تکاندهنده درباره شکنجه وحشیانه کودکان بازداشتی در ایران

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که کودکان بازداشتی در اعتراضات ایران که برخی از آنان ۱۲ سال سن داشتند، مورد شکنجه، تجاوز و سایر خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. این گزارش به مواردی چون زدن شوک الکتریکی به اندام‌های تناسلی کودکان و دست زدن به این اندام اشاره کرده است.

این سازمان می‌نویسد: «یافته‌های عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که کودکان دستگیر شده، مانند بزرگسالان، ابتدا اغلب در حالی که چشم‌بند داشتند، به بازداشتگاههای تحت کنترل سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، پلیس امنیت عمومی، واحد تحقیقات پلیس ایران (آگاهی) یا بسیج منتقل می‌شوند. آنها بعد از روزها یا هفته‌ها بازداشت بدون داشتن ارتباط با بیرون یا ناپدید شدن اجباری، به زندانهای شناخته شده منتقل می‌شدند».

«مأموران لباس‌شخصی افراد دیگری که در جریان اعتراضات یا پس از آن از خیابان ربوده شدند را به مکان های غیررسمی مانند انبارها بردند و قبل از رها کردن آنها در مکان های دورافتاده، آنها را شکنجه کردند. این‌گونه آدم‌ربایی‌ها خارج از هر گونه روند قانونی و با هدف تنبیه، ارعاب و بازداشتن کودکان از شرکت در تظاهرات صورت می‌گرفت».

یک شاهد عینی به عفو بین‌الملل گفت که در یک استان نیروهای بسیجی چند پسر را وادار کردند با پاهای باز بایستند و «به ناحیه آلت تناسلی آنها شوک الکتریکی وارد کردند».

این گزارش می‌گوید که خیلی از کودکان بازداشت شده در شش ماه گذشته ظاهراً آزاد شده‌اند که در مواردی با قرار وثیقه برای انجام تحقیقات یا محاکمه بوده است: «بسیاری از آنها پس از واداشته شدن به امضای نامه‌های "ابراز ندامت"و خودداری از"فعالیت‌های سیاسی" و شرکت در راهپیمایی‌های طرفدار دولت آزاد شدند».

در این گزارش آمده است: «اسناد عفو بین‌الملل هم‌چنین نشان می‌دهد که مأموران حکومتی از تجاوز جنسی و سایر خشونت‌های جنسی، از جمله شوک الکتریکی به اندام‌های تناسلی، ... . و تهدید به تجاوز به عنوان سلاحی علیه کودکان بازداشت شده برای شکستن روحیه، تحقیر و تنبیه یا گرفتن "اعتراف" از آنها استفاده کرده‌اند».

این سازمان می‌گوید همین رفتارها در مورد زنان و مردان بزرگسال هم به کار گرفته شده است.

یکی از مادران به عفو بین‌الملل گفت که مأموران دولتی در حالی که پسرش به‌زور ناپدید شده بود، .... به او تجاوز کردند.

او گفت: «پسرم به من گفت: آنها [من را] آن‌قدر آویزان کردند که احساس کردم بازوهایم در حال پاره شدن است. مجبور شدم آنچه را که آنها می‌خواستند بگویم چون .... به من تجاوز کردند. دستم را می‌گرفتند و به‌زور از من انگشت‌نگاری می‌کردند».

بر اساس این گزارش مأموران دولتی هم‌چنین دختران را با توهینهای جنسی خطاب قرار دادند و آنها را متهم کردند که می‌خواهند «......، صرفاً به‌دلیل اعتراض به حقوق زنان و دختران»

این گزارش هم‌چنین به «تجویز قرص های ناشناخته» برای کودکان و «زیر آب کردن سر» آنها اشاره می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: