آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 اسفند ماه 1401 = 17-03 2023

سفر شمخانی به امارات؛ چرا اعراب دیگر به رژیم ایران اعتماد ندارند؟

دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی در امارات اذعان کرد که اختلاف و بی‌اعتمادی مانعی جدی در مسیر همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای عربی است.

به گزارش ایرنا، شمخانی در ملاقات با همتای اماراتی خود گفت: «برای برون رفت از چالش‌های موجود که تداوم آن به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست باید همکاری و هم‌گرایی جایگزین خصومت و واگرایی شود.»

این در حالیست که ناطران می گویند مناسبات جمهوری اسلامی با امارات و اغلب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر بسیاری از مسائل با چالش‌های جدی روبرو است.

پس از اعلام توافق و آغاز رایزنی‌هایی میان جمهوری اسلامی و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عربستان برای بهبود روابط، خوش‌بینی‌هایی نسبت به ثمر بخش بودن این روند در میان مقامات حکومتی در تهران به وجود آمده که در بین شخصیت‌ها و رسانه‌های عرب‌زبان کمتر به چشم می‌خورد.

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: «انتظار می‌رود بعد از توافق ایران و عربستان، امارات برای تسهیل تبادلات ارزی ایران با درهم اقدامات اجرایی داشته باشد.»

اما این خوش‌بینی چندان معقول به نظر نمی‌رسد زیرا تنگناهای دسترسی جمهوری اسلامی به بازارهای مالی بین‌المللی مربوط به تحریم‌های غرب است و حل آن وابسته به موفقیت مذاکرات برجام که فعلا متوقف مانده است.

واقعیت روابط کشورهای عربی و اسرائیل

به گزارش ایرنا شمخانی در این دیدار با اشاره به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای حل معضلات کنونی گفت: «مشکلات موجود عمدتاً ناشی از مداخلات بیگانگان و شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج فارس است.»

این سخنان در حالی بیان شده که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات و بحرین به ابتکار و با میانجیگری دولت قبلی ایالات متحده به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورده‌اند.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید روابط تجاری و اقتصادی ایران و امارات همیشه خوب بوده اما اختلاف بر سر روابط با اسرائیل "جدی" است.

درخواست تجدید نظر امارات در رابطه با اسرائیل

او با بیان این که امارات می‌تواند در قبال برخی مسائل مانند روابط ایران و بحرین نقش سازنده‌ای بازی کند به خبرگزاری ایلنا گفت: «با همه این‌ها برخی از رفتارهای امارات باید اصلاح شود، مخصوصا باید در نگاه به رژیم صهیونستی که آسیب جدی برای دنیای اسلام است، تجدیدنظر کند.»

بهبود و عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی یک پیش‌زمینه تاریخی دارد و از جمله حاصل نگرانی نقش بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه است. در چنین شرایطی تجدیدنظر در رابطه با اسرائیل به درخواست حکومت ایران واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل در همین رابطه گفته: توافق میان حکومت ایران و عربستان بر تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش دویچه وله، ناظران معتقدند بهبود روابط حکومت ایران با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در نهایت مطابق با صلاحدید و اولویت‌های چین پیش می‌رود و نمی‌تواند "اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی‌ها" را بر طرف کند.




بهرام March 17, 2023 02:27 PM

یکم درود میفرستم به مردم دلیر و آزاده زاهدان که هر جمعه به یاد مردم ایران می اندازند که آری انقلاب مهسا زنده است و تا سرنگونی ادامه دارد
اینجا میخواستم توجه هموطنان را به شعار «ایرانی با غیرت حمایت حمایت» جلب کنم که از جانب مردم زاهدان هر جمعه شنیده میشود

دوم اینکه روابط خامنه ای با امارات بسیار خوب است و هر روز از تلوزیونهای لوس آنجلسی میخوانیم که برای خرید خانه در امارات شما با ریال ایران هم میتوانید در امارات صاحب خانه شوید و سالهاست که امارات متحده عربی لانه جاسوسی خامنه ای بوده و حتی برای دور زدن تحریمهای از قطر و امارات دلار به کشور سرازیر میشود و حتی میدانیم که جمشید شارمهد را هم سپاه پاسداران از امارات به ایران آورد

آشتی کنونی هم برای نشاندن خشم مردم ایران است که پس از سرنگونی خامنه ای میتواند پیامد شدیدی برای امارات داشته باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: