آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 اسفند ماه 1401 = 17-03 2023

صدور حکم بازداشت حاکمی که خود را تزار جدید روسیه قلمداد می‌کرد

دیوان کیفری بین‌المللی روز جمعه حکم جلب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی و همچنین به دلیل دست‌داشتن در ربودن گسترده کودکان از اوکراین صادر کرد.

این‌که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت یک رئیس دولت را صادر می‌کند، امری بسیار نادر است. از جمله این اتفاق در مورد عمر البشیر، رئیس‌جمهور سرنگون‌شده سودان نیز روی داد.

این دیوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه مسئول جنایت جنگی به دلیل انتقال غیرقانونی کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است.

دیوان کیفری بین‌المللی همچنین حکم جلب ماریا الکسریونا لووا بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر ریاست جمهوری روسیه را اتهام ارتکاب به جرايمی مشابه صادر کرد.

بر اساس پژوهش دانشگاه ییل آمریکا، روسیه حداقل شش هزار کودک اوکراینی را به اردوگاه‌های "تجدید تربیت" فرستاده است و با این کار خود به احتمال مرتکب جنایت جنگی شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که این دادگاه دلایل محکمی مبنی بر این که هرکدام از مظنونین در ارتکاب به جنایت جنگی از طریق اخراج غیرقانونی و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان اوکراینی) از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه مسئولیت داشته» بدست آورده است.

رئیس دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که احکام بازداشت باید توسط جامعه بین‌الملل اجرا شوند. دادگاه فقط می‌تواند این احکام را صادر کند.

در متن بیانیه رسمی دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هلند آمده است: ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲، رئیس جمهوری روسیه متهم ارتکاب به جنایت جنگی اخراج غیرقانونی جمعیت (کودکان) و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه است. (تحت مفاد ۷.آ.۸.۲ و ۸.ب.۸.۲ اساسنامه رم) این جنایات دست کم از تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در مناطق اشغالی اوکراین رخ داده‌اند. دلایل باورپذیر و منطقی بر متهم دانستن او در داشتن مسئولیت فردی مجرمانه در انجام این جنایات وجود دارد.

در بیانیه همچنین آمده است که تحقیقات بیشتر در مورد موارد اتهامی ادامه دارد.

پیش‌تر یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته بود که دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد به دلیل اخراج اجباری کودکان از اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی بازداشت مقامات روس را در دستور کار خود قرار دهد.

اروپا: این آغاز یک فرایند پاسخگویی است

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی اعلام حکم دیوان کیفری لاهه در توییتی نوشت: «تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی در مورد صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین به دلیل جنایت جنگی خروج غیرقانونی و انتقال کودکان از اوکراین به روسیه، آغاز یک فرآیند پاسخگویی است. ما از کار دیوان کیفری بین‌المللی قدردانی و حمایت می‌کنیم.»

اوکراین این تصمیم را یک "لحظه تاریخی" خواند

مقامات ارشد اوکراین نیز از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کردند. آندری کوستین، دادستان ارشد جنایات جنگی این کشور گفت که این لحظه‌ای تاریخی برای اوکراین و نظام قضایی بین‌المللی است.

افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی گفته‌اند که این تازه آغاز کار است.

اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که بیش از ۱۴هزار و ۷۰۰ کودک از این کشور به روسیه منتقل شده‌اند. برخی از این قربانیان آزار جنسی دید‌ه‌اند.



مرگ بر روسیه March 18, 2023 01:19 AM

بالاخره جهان جلوی این جنایت کار دیوانه مثل دادگاه نورونبرگ و هیتلر و کارگزاران او ایستاد ، و مثل میلوشویچ
- این روز ، روز اغاز یک دوران پر افتخار در جامعه بین المللی است
- فرشته عدالت به پوتین و لوکاشنکو و ملاهای روسی شمشیر را نشان داد
- اینها دیگر نمی توانند به اسانی به مردم کشورهای ضعیف یا مردم بی پناه خودشان حمله جنایت کارانه بکنند ،
- انها را از خانه و کاشانه شان بیرون کنند ،
- انها را شکنجه و به زنان تجاوز کنند و بمب بر سر کودکان و بیماران و زنان باردار بریزند
- و از عقوبت و مجازات بگریزند
- پوتین حالا به ۱۲۳ کشور دنیا نمی تواند سفر کند
- از حضور در جی ۲۰ و مجمع عمومی سازمان ملل باید برای همیشه خداحافظی کند
- هیچ بعید نیست که الیگارش های مافیایی در روسیه او را تحویل ندهند
- امروز دل خامنه ای اف و رئیسی اف هم می لرزد

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو March 18, 2023 11:40 AM

امیدوارم حکمی مشابه برای سید علی خامنه ای هم بزودی صادر شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: