آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 27 اسفند ماه 1401 = 18-03 2023

هشدار در باره شرایط جسمی وکیل دربند ایرانی؛ در معرض خطر مرگ

ده‌ها وکیل و کادر درمانی در داخل و خارج از کشور در اعتراض به ادامه حبس محمد نجفی، وکیل و فعال مدنی، هشدار دادند که شرایط جسمی وی «وخیم» است و در «معرض خطر مرگ» قرار دارد.

در نامه این وکلا آمده که «او محروم از مراقبت‌های پزشکی، در چهل و ششمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد و زندگی»‌ او «به مویی بسته است.»

امضاکنندگان این نامه که شماری از وکلا و کادر درمانی در فرانسه و ایران هستند، خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، این نامه را افرادی چون ژروم گاودن، رئیس شورای ملی کانون وکلای فرانسه و رئیس شورای ملی کانون وکلای در معرض خطر، ژولی کوتوریه، رئیس کانون وکلای پاریس، نسرین ستوده فعال حقوق بشر، پروفسور تبسم سیمون، رئیس بخش فارماکولوژی بیمارستان سنت آنتوان در پاریس، یزدان یزدان‌‌پناه، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان بیشا پاریس و سیمون دوبووا، رئیس کانون وکلای جوان فرانسه امضا کرده‌اند.

محمد نجفی پیشتر وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت، اما پس از آنکه در اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ کشته شدن «وحید حیدری» یک معترض جوان را در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک فاش کرد، بازداشت و زندانی شد.

از آن سال محمد نجفی با تشکیل پرونده‌های مختلف و با صدور ۹ حکم قضایی زندانی شده است و در هفته‌های گذشته نیز به دنبال حمایت او از اعتراضات سراسری، دو پرونده جدید برای این وکیل تشکیل شده است.

در این نامه آمده که آقای نجفی که «خودسرانه بازداشت و از مراقبت محروم شده بود، در اعتراض به محاکمه ساختگی که توسط دستگاه قضایی سازماندهی شده بود و شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز بازداشت خود، اعتصاب غذا را در اول فوریه آغاز کرده است.»

امضاکنندگان تأکید کرده‌اند که آقای نجفی در آخرین نامه خود، از «وخامت حال» خود و «عدم رسیدگی علیرغم توصیه‌های پزشکی مراقبین زندان» خبر داده است.

در این نامه آمده که «همه دنیا باید بدانند که در ایران وکلا زندانی هستند و حق دفاع ممنوع شده و کادر درمانی از کمک‌رسانی منع می‌شوند.»

شیرین عبادی، از چهره‌های شاخص اپوزیسیون در خارج از کشور، نیز در هفته گذشته در سخنرانی خود در پارلمان اروپا به حبس و وضع نامناسب محمد نجفی اشاره کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: