آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 27 اسفند ماه 1401 = 18-03 2023

فیلم؛ خانه تکانی سنتی به جای مانده از ایران باستان نماد اتحاد ملی ست

خانه تکانی رسم زیبایی است که همانند ده‌ها سنت پسندیده‌ دیگر از ایرانیان باستان به یادگار مانده است (انیمیشن زیر). بر اساس این سنت، اعضای خانواده مشغول نظافت اساسی منزل می‌شوند و تلاش می‌کنند تا قبل از فرارسیدن عید نوروز، چهره‌ای تمیزتر و با نشاط‌تر به فضای زندگی بدهند.رسمی که با عنوان خانه تکانی در بین مردم شناخته می‌شود.

فاطمه شیبانی فرد، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی فلسفه‌ خانه تکانی را فراتر از تمیز کردن خانه برای ورود به سال نو می‌داند و می‌گوید:در روزگار کهن اعتقاد ایرانیان بر این بود که ارواح درگذشتگان در روز‌های آخر سال و بیشتر در ۵ روز مانده به سال جدید به زمین آمده و به خانه‌های خود می‌روند. لذا، اعضای خانواده برای پذیرایی از ارواح درگذشتگان کارهایی را انجام می‌دادند که یکی از آن‌ها تمیز کردن خانه یا خانه تکانی بود.

روح افراد متوفی که در باور ایرانیان باستان و پیروان آئین زردشتی، فروهر نام دارند، یکی از ابعاد وجودی انسان را تشکیل می‌دهند که خوشحال کردن آن‌ها از جمله دغدغه‌های مردم در ایران باستان بود. خانه‌تکانی یک اتحاد ملی و رسم قدیمی است و هنوز هم مانند گذشته، در سراسر ایران میان مردم معمول است.




www.youtube.com/watch?v=1RV3EVQL97Q

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



irani March 22, 2023 01:38 AM

سال نو مبارک!

این انیمیشن یک نقص بزرگ دارد که باید به تهیه کنندگان یادآوری کنید: haft see NOT haft "sins" می دانید که sin در انگلیسی معنای بسیار منفی دارد! لطفا به آنها اطلاع دهید! با تشکر!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: