آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 فروردین ماه 1402 = 26-03 2023

ائتلاف جهانی: بازی خطرناک پوتین با سلاح هسته‌ای در کشور بلاروس

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد که کشورش قصد دارد با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه و تاریخی به فشار بر روسیه ادامه دهد.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت: ما قصد داریم از طریق تحریم‌ها و هزینه‌های تاریخی به فشار بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ادامه دهیم.

این در حالیست که روسیه از استقرار تسلیحات هسته‌ای خود در کشور بلاروس، هم‌مرز با کشورهای عضو ناتو خبر داده است. دولت بلاروس متحد پروپاقرص روسیه و حامی اشغال نظامی اوکراین است.

از زمان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی، ولادیمیر پوتین بارها امکان استفاده از سلاح‌ اتمی را مطرح کرده است.

رهبر روسیه گفته: تعدادی از موشک‌های اسکندر که می‌تواند برای پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای به کار گرفته شود به بلاروس منتقل شده است.

از سوی دیگر دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین می گوید: روسیه، بلاروس را به عنوان گروگان هسته‌ای خود گرفته است.

این اولین بار پس از فروپاَشی شوروی سابق است که روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور دیگری مستقر می‌کند.

در همین حال اعلان روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس انتقاد برخی کشورهای غربی را برانگیخت. وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را "تلاش بیشتر روسیه برای ارعاب هسته‌ای" توصیف کرده است.

ائتلاف جهانی "کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای" نیز وضعیت را نگران‌کننده خوانده و اعلام کرد استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود.

این ائتلاف در بیانیه‌ای طرح پوتین را "تشدید بسیار خطرناک" وضعیت توصیف کرد و هشدار داد این امر احتمال به کار‌گیری این سلاح‌ها را افزایش خواهد داد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: