آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 تیر ماه 1402 = 21-07 2023

رمزگشایی از سفر کسینجر به چین؛ نقش‌ آفرینی در صد سالگی + فیلم

چرا هنری کیسینجر اینگونه مورد احترام رهبران چین است. چرا مردی، چون شی (رهبر چین) که قدرت او در حد مائو شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر پرچم‌دار تقویت مبارزه نوین اقتصادی با آمریکا از طریق کوک‌کردن ساز جداسازی اقتصادی چین از آمریکا بوده است برای یک دیپلمات آمریکایی صدساله چنین احترامی قائل می‌شود؟ (فیلم زیر) آیا این‌ها صرفاً فریب‌کاری و ظاهرسازی کلامی است و تهی از هرگونه معنی و آداب دیپلماتیک است؟

واقعیت این است که هنری کیسینجر برای چینی‌ها بسیار فراتر از یک دیپلمات کهن‌سال است که اکنون صدمین سال زندگی را تجربه می‌کند. او به‌واقع منجی چین بوده است و احترامات فائقه چینی‌ها و شخصیتی، چون شی جین‌پینگ به او مؤید این ادعا است. اگر کیسینجر نبود تا در‌های بسته چین کمونیست را به روی جهان خارج باز کند و گشایشی بی‌بدیل برایشان فراهم کند معلوم نبود این کشور بتواند از ورطه‌های خوفناک خودخواسته‌ای که در آن فرو غلطیده بود بیرون بیاید.

این کیسینجر بود که درست زمانی که ویرانگری‌های مائو در طول اجرای برنامه‌های مرگ‌آفرینی، چون «جهش بزرگ به پیش» و «انقلاب فرهنگی» از یک‌سو و تهدیدات امنیتی و نظامی اتحاد جماهیر شوروی از سوی دیگر می‌رفت تا این کشور را تکه‌تکه و از درون و بیرون تحت‌فشار‌های مرگ‌بار قرار دهد، پنجره‌های امید برای تماشای یک زندگی نوین و بهتر را برای چینی‌ها گشود و آن‌ها را در مسیر تبدیل‌شدن به چین امروزی قرارداد.

نقش‌آفرینی در یک صد سالگی

شاید یک بار دیگر دو کشور چین و ایالات‌متحده به نقش‌آفرینی نجات‌بخش این دیپلمات کهن‌سال امیدوار شده باشند. این روز‌ها هم‌چین و هم آمریکا به‌خوبی دریافته‌اند که هیچ‌یک توان حذف دیگری را ندارند و هرگونه تحریک، ممکن است به یک فاجعه بزرگ هم در حوزه نظامی و هم در حوزه اقتصادی منجر شود.

شی جین‌پینگ اکنون مانند چند سال قبل، خیلی از جداسازی اقتصادی دم نمی‌زند و آمریکای دوران دموکرات‌ها که هیچ‌یک از رویه‌های ضد چینی ترامپ را اصلاح نکرده و حتی در یک سال گذشته چند اقدام تحریک‌آمیز علیه چین انجام داده گویا به این درک منطقی رسیده است که راه صلاح همان است که ۵۲ سال پیش با سفر پنهانی همین دیپلمات ۱۰۰ ساله به پکن آغاز شد.

شاید تاریخ دوباره تکرار شود و چه‌بسا این بار هم این سفر باعث گشایش شود؛ این بار البته نه‌فقط برای چین، بلکه برای هر دو کشور ایالات‌متحده و چین و یا شاید همان‌گونه که شی جین‌پینگ گفته، اقدامی به نفع همه جهانیان.





www.youtube.com/watch?v=Rdnin3lvFFc

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



مراد July 21, 2023 10:31 AM

سال ۱۹۸۰ سفری داشتم به ژاپن و در مسیر چندی در چین ماندم سراسر خیابان های گشاد خبری از خودرو نبود گاهی یک کامیون کوچک بیقواره عبور میکرد و موقع تعطیلی کارخانه خیابان پر میشد از دوچرخه سوارانی که خیلی پول دار بحساب میامدند کم درآمدها که با حسرت به دوچرخه دارها نگاه میکردند و شایع بود که بالاترین تفریح این ملت آنست که دور هم جمع شده تریاک بکشند چطور شد که چنین ملتی ظرف چهل سال تبدیل شده به یک پا سوسیال امپریال چه کسی این همه دانش و مهارت را به ایشان آموخت؟ آمریکا! حالا افتاده به روز چکنم چکنم آنوقت ما خاورمیانه ای ها گمان میکنیم غربیها چیزی بارشان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام July 21, 2023 12:20 PM

مشکل چین که امروز گریبان بسیاری از ملتها را گرفته تنها و تنها به دلیل سیاستهای اشتباه همین هنری کیسینجر است که به دلیل سیاست خروج از ویتنام گرفته شد و درست همان سیاست را در خروج نیروهای آمریکا از افغانستان دیدیم (دکترین هنری کسینجر)

در آن زمان آمریکا به دلیل جنگهای کره که با ورود یک میلیون سربازی چینی به کره این کشور به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شد و هم چنین جنگ ویتنام که باز با مشارکت چینی ها بشدت به وجه نظامی و اقتصادی امریکا آسیب رسانده بود مجبور شد که تن به مسالحه با چینی ها بدهد

ولی این سیاست کمک به چین بود که برای رفع گرسنگی مردم چین و به رهبری پاپ رهبر کلیسای کاتولیک و دوباره همین هنری کیسینجر انجام شد باعث شد که غرب همه تجریبات صنعتی و علمی خود را دو دستی تقدیم چین کند که امروز ملل جهان را با این بدبختی بزرگ روبرو کرده

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: