آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 فروردین ماه 1402 = 27-03 2023

ایران؛ هشدار جامعه‌ شناسان: یک زلزله عظیم اجتماعی در راه است

به روزی رسیدیم که در اعتراضات، بیش از صدهزار نفر را بازداشت می‌کنیم!

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با سایت «امتداد» به اعتراضات ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ اشاره کرده و معتقد است که با توجه به گستردگی شمول این اعتراضات، حاکمیت باید فکری برای این حجم از نارضایتی بکند.

محمود میرلوحی گفت: اعتراضات در همه این سال‌ها انباشته‌ شده‌است و مطالبات سالیان و اقشار مختلف است. این بار دامنه اعتراضات بسیار گسترده بود. حالا به روزی رسیدیم که در اعتراضات بیش از صدهزار نفر را بازداشت می‌کنیم. طبق گفته آقای اژه‌ای چند هزار نفر آزاد شدند و این یک فاجعه است.

وی افزود: چرا به این روز رسیدیم که اهل فکر و فرهنگ و ادب باید در زندان‌ها باشند؟ وقتی اعتراضاتی این حجم بازداشتی داشته‌است پس باید به اصل ماجرا توجه و رسیدگی کرد. طبق نظرسنجی‌های داخلی هم نارضایتی‌ها کم نیست. مصایب اقتصادی فشار زیادی ایجاد کرده‌است و متاسفانه خط فقر نیمی از جمعیت را در بر گرفته‌است. قبل از جنبش مهسا شاهد بودیم که هر روز یک قشر اعتراض می‌کردند. از کارکنان قوه قضاییه تا معلم و بازنشسته و کارمندان استانداری و ... اعتراض می‌کردند و مطالباتی داشتند.

میرلوحی گفت: این مسیر قابل ادامه دادن نیست. حاکمیت باید سال پیش رو تصمیمات جدی بگیرد و اگر این اتفاقات رخ ندهد باید نگران آینده باشیم.

جواد امام، یک فعال سیاسی دیگر اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» گفته: وضعیت اجتماعی و سیاسی کنونی آتش زیر خاکستر است و باید شاهد چالش‌های جدی‌تری در ابعاد متنوع‌تر باشیم.

وی با اشاره به احتمال عادی شدن روابط با عربستان گفت: این‌که فکر کنیم تنها با حل مشکلات منطقه‌ای می‌توانیم بهبودی در سایر حوزه‌ها خصوصاً منازعات داخلی داشته باشیم و گشایشی در وضعیت اقتصاد ایجاد کنیم، نادرست است؛ ما عملاً شاهد هستیم که اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی هم گفته: برخلاف نگاه رسمی ریشه‌های اعتراضات کماکان وجود دارد و به‌نظر من تشدید هم شده است. یعنی عواملی که باعث این بحران شده تشدید شده است. امروز آن عوامل با شدت بیشتری وجود دارد.

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا و از نزدیکان علی لاریجانی هم با نگرانی از استمرار اعتراضات مردمی گفته: داستان مهسا امینی یک جرقه بود. بعضی از جامعه‌شناسان می‌گویند امکان اعتراضات در پس یک جرقه دیگر وجود دارد.

وی افزود: به‌ لحاظ وقوع ناآرامی های اجتماعی شاید بتوان آن را به‌ زلزله تشبیه کرد. زلزله در چه حالتی اتفاق می‌افتد؟ وقتی گسل هایی وجود داشته باشد که امکان حرکت داشته باشند. من معتقد هستم جامعه ما روی گسل است.

پاسدار رفیقدوست: باید از قیام درس بگیریم!

پاسدار محسن رفیقدوست، از سرکردگان قدیمی سپاه پاسداران و بنیاد غارتگر مستضعفان با اشاره به‌ اعتراضات گفت: «باید از حوادث اخیر درس بگیریم!».

وی اذعان کرد که عامل اصلی قیام «این بار مشکلات اقتصادی نبود و از ابتدا هم چیز دیگری می‌گفتند» و خطاب به‌سران رژیم هشدار داد «چرا کاری نکردید تا مردم این‌قدر تحت فشار نباشند».

رفیقدوست به نفرت عظیم اجتماعی از ارگان های حکومتی هم اعتراف کرد و گفت: «به‌شورای انقلاب فرهنگی هم گفته‌اند چکار می‌کردید که این همه جوان با شما بیگانه هستند».




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: