آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 فروردین ماه 1402 = 27-03 2023

تشدید بحران اسرائیل؛ تحکیم قدرت نتانیاهو یا پایان حضور در قدرت

با گذشت قریب به ۹۰ روز همچنان اعتراضات گسترده خیابانی به طرح اصلاح قضایی نخست وزیر اسرائیل ادامه دارد. در وضعیت جدید اعتراضات ابعادی جدی‌تر و گسترده‌تر به خود گرفته که شاید طی بیش از ۱۲ هفته گذشته بی‌سابقه بوده باشد.

در آخرین تحولات، گستره اعتراضات به جمعیتی چند صد هزار نفری رسیده و وضعیت به اندازه‌ای بحرانی شده که نیرو‌های ارتش و پلیس اسرائیل در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند. آن‌چنان که بسیاری از رهبران اپوزیسیون و ناظران سیاسی می گویند اسرائیل با بزرگ‌ترین بحران در تاریخ خود مواجه و امنیت این کشور با جدی‌ترین تهدیدات مواجه شده است. البته بر خلاف گذشته کانون تهدیدات نه از خارج بلکه از داخل و با اعلام طرح اصلاح قضایی دولت جدید بنیامین نتانیاهو است.

نخست وزیر اسرایئل روز گذشته وزیر دفاع خود را که خواهان توقف این طرح شده بود، برکنار کرد. در پی اعلام این خبر تظاهرات گسترده ای در تل آویو برگزار شد که همچنان ادامه دارد. تلویزیون اسرائیل ظهر امروز اعلام کرد که نخست وزیر تغییرات گسترده قضایی را به تعویق انداخته است. دلیل این تعویق اختلاف نظر در دولت ائتلافی عنوان شده است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل هنوز این خبر را تایید نکرده اما حزب لیکود آن را تایید کرده است. یک رسانه اسرائیلی هم خبر داده که نتانیاهو تعلیق این طرح را اعلام خواهد کرد.

عامل اصلی تنش‌ها، اختلافات سیاسی و اعتراضات چند هفته اخیر در اسرائیل در برنامه ویژه کابینه به شدت افراطی جدید برای کاهش قدرت سیستم قضایی و افزایش قدرت پارلمان ریشه دارد. نتانیاهو و متحدان او در پی محدود کردن اختیارات دیوان عالی و افزایش حدود اختیارات دولت و پارلمان هستند. اگر طرح آن‌ها تصویب شود، دیوان عالی دیگر نخواهد توانست بعضی قوانین را لغو کند، اما پارلمان مجاز خواهد بود قوانینی را که دیوان عالی رد کرده، دوباره به تصویب برساند. علاوه بر این، دولت اجازه خواهد داشت تا در انتصاب قضات مداخله کند.

به گفته ناظران، طرح اصلاحات قضایی و اعتراضات گسترده مردمی به آن، می‌تواند کانونی برای تعیین تکلیف آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو باشد. در مقطع کنونی حیات سیاسی نتانیاهو در یک پیچ بزرگ قرار گرفته است که عبور از آن می‌تواند زمینه‌ساز تحیکم قدرت او باشد و سقوط از آن، می‌تواند پایان دوران ریاست او را رقم بزند.

در این میان عزم اپوزیسیون برای مخالفت حداکثری و حفظ فشار خیابان بر نتانیاهو جزم است و شکاف‌های سیاسی در اسرائیل به بالاترین سطح ممکن رسیده است. اگر نتانیاهو از خواسته اجرای اصلاحات قضایی عقب‌نشینی کند، امکان فروپاشی اتحاد او با جریانات افراطی در کابینه بسیار محتمل خواهد بود. این بدین معنا است که بار دیگر باید انتخابات زودهنگام در اسرائیل صورت بگیرد. انتخاباتی که شاید برآیند قطعی آن شکست تندرو‌ها و بازگشت جریان میانه‌رو به رهبری یائیر لاپید به قدرت باشد.

اما در وضعیت به سرانجام رساندن اصلاحات قضایی و پایان یافتن موج اعتراضات خیابانی، می‌توان نتانیاهو را برنده اصلی بحران اخیر دانست. در این حالت، پایه‌های قدرت او به عنوان شخص اول صحنه سیاست اسرائیل تقویت خواهد شد. این وضعیت به معنای تمدید دوران طولانی مدت حضور نتانیاهو در راس قدرت نیز خواهد بود و به نوعی پیروزی حزب «لیکود» در انتخابات آتی اسرائیل را تضمین خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: