آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 فروردین ماه 1402 = 05-04 2023

سرکوب در ایران؛ وکیل: قطعنامه دیروز یکی از موثرترین‌ها است

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۴ آوریل با محکوم کردن سرکوب اعتراضات در ایران قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در این قطعنامه که به پیشنهاد بریتانیا و ایسلند به تصویب رسید با ابراز نگرانی عمیق از اعدام افرادی که به اتهام شرکت در تظاهرات به مجازات مرگ محکوم شده‌اند، ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش یورونیوز، آقای رحمان چندی پیش در آخرین گزارش خود با تمرکز بر رویدادهای ایران پس از جان‌باختن مهسا امینی، احتمال «ارتکاب به جنایت علیه بشریت» توسط جمهوری اسلامی را مطرح کرده بود.

درباره این قطعنامه با سعید دهقان وکیل حقوق بشر و عضو اتحادیه بین‌المللی وکلا گفتگو کردیم.

یورونیوز: مفاد قطعنامه جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی دقیقا چیست و گزارش آخر آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران بر صدور این قطعنامه چقدر موثر بوده است؟

سعید دهقان: من این قطعنامه را از موثرترین گام‌ها در ادامه مسیری که سازمان‌های بین‌المللی برگزیدند تا در مقابل نقض حقوق بشر سیستماتیک جمهوری اسلامی نشان دهند، می‌دانم. این قطعنامه یکی از موثرترین‌ها است زیرا اولا گام‌های عملی را نشان می‌دهد. از جامعه بین‌الملل و دولت‌ها می‌خواهد واکنش‌های قوی‌تر و موثرتر نشان داده و جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا پاسخگو شود. این قطعنامه پاسخگویی جمهوری اسلامی را در تمام ابعاد می‌خواهد. به ویژه با رسمیت دادن به آخرین گزارشی که گزارشگر ویژه داده است.

من فکر می‌کنم این گزارشگر ویژه و گزارشش کاملا در این قضیه موثر بوده است و می‌توان گفت حداقل بخشی از مفاد این قطعنامه محصول کار گزارشگر ویژه است و این خود نشان می‌دهد که چقدر گزارشگر ویژه می‌توانست پیش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» موثر باشد و نبود. شاید یک مقدار او باید پاسخگوی همین مساله هم باشد که چرا پیشتر که جامعه مدنی ایران، فعالان حقوق بشری، وکلای حقوق بشری و خیلی‌های دیگر که این مساله را مطرح می‌کردند، او آنقدر جدی نمی‌گرفت تا این که پس از جان‌باختن مهسا امینی این مسائل پیش بیاید. حالا به هر حال، اگر نخواهیم به گذشته برگردیم، این بار لحن و ادبیات آخرین گزارش گزارشگر ویژه هم بسیار متفاوت و تاثیرگذار بوده و این پتانسیل را پیش از این باید استفاده می‌کرده است که حالا خودش باید پاسخگو باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: