آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 18 فروردین ماه 1402 = 07-04 2023

بازداشت پدر یک جان باخته دیگر/توماج را وحشیانه شکنجه کردند

به‌ دنبال تجمعات چهارشنبه‌شب شهروندان در تهران به مناسبت سالروز تولد حمیدرضا روحی، پدر و شوهرعمه وی بازداشت شدند.

گفته می شود مادر، خواهر و برادر حمیدرضا نیز تلفنی احضار شدند که آن‌ها در پاسخ گفته‌اند: «فقط با دریافت احضاریه کتبی و رسمی در محل حاضر می‌شوند».

حمیدرضا روحی، ۱۹ ساله و دانشجوی عمران بود که در تظاهرات ۲۶ آبان‌ماه گذشته در محله شهر زیبا تهران به ضرب گلوله کشته شد.

دو روز پیش نیز خواهر جواد حیدری از جان باختگان اعتراضات در قزوین از بازداشت پدر، مادر و برادرش خبر داده و در اینستاگرام نوشته بود: پدر و مادرم و برادرم محمد حیدری را دستبند زده و بازداشت کردند. روح الله حیدری، برادر دیگرم هم از روز دوشنبه در بازداشت است. حالا از خانواده‌یمان، یک نفر را کشتند و ۴ نفر را حبس کرده‌اند.

همزمان کمپین حقوق بشر در ایران در گزارشی گفته: اکنون بیش از پنج ماه است که توماج صالحی در سلول انفرادی زندان دستگرد اصفهان، بند الف ط که مربوط به اطلاعات سپاه است، نگهداری می‌شود.

در این گزارش آمده است که «آنچه از طرف خانواده تایید شده این است که در این دوران شدت شکنجه‌های جسمی توماج به حدی بوده است که او چند روزی را در حالت بیهوش و خطرناک جسمی قرار داشته است.»

این سازمان از جامعه جهانی، از جمله نهادهای بین‌ المللی موسیقی و هنری و همچنین سازمان‌های مدافع آزادی بیان، می‌خواهد «یک صدا و قاطعانه خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط توماج صالحی» شوند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، در این گزارش می‌گوید: «توماج فقط به دلیل انتقاد از حاکمیت و به این خاطر که مخاطبان بسیاری دارد، بیش از ۵ ماه است که در زندان به سر می‌برد و با اتهاماتی روبروست که می‌ تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد».

او تاکید کرد که «توماج مانند بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران احتیاج به فشارهای قاطع و شدید و هماهنگ بین‌المللی دارند».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: