آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 22 فروردین ماه 1402 = 11-04 2023

ایران؛ کفالت سیاسی یعنی انعکاس صدای بیگناهان محکوم به اعدام

‌یک نماینده پارلمان کانادا، کفالت سیاسی مجاهد کورکوری را بر عهده گرفته و خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده است.

دادگاه انقلاب شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران، عباس (مجاهد) کورکوری را به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودکی را که در اعتراضات ۲۵‌ آبان سال گذشته هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد، به اعدام محکوم کرده اما خانواده کیان، آقای کورکوری را متهم نمی‌دانند و تلویحا می‌گویند حکومت قصد دارد قتل فرزندانشان را به گردن او بیندازد.

آنیتا واندنبلد نماینده پارلمان کاناد که کفالت سیاسی آقای کورکوری را پذیرفته، در توییتر خود نوشته است: «من امروز به بسیاری دیگر از مدافعان حقوق بشر و فعالان ایرانی می‌پیوندم که از ایران می‌خواهند اعدام قریب‌الوقوع مجاهد کورکوری را به اتهامات واهی متوقف کند. من کفیل سیاسی مجاهد کورکوری هستم.»

«کفالت سیاسی» به معنی حمایت از معترضان زندانی یا افراد مرتبط با اعتراضات در ایران است که با خطر مجازات مرگ رو به رو هستند. طرح کفالت سیاسی از سوی نمایندگان مجالس دیگر کشورها با هدف مطرح نگه داشتن وضعیت پرونده آنها و مطلع نگه داشتن افکار عمومی از خطری است که حیات و زندگی آن افراد را در جمهوری اسلامی تهدید می‌کند.

اولین بار کفالت سیاسی در مجلس آلمان برای حمایت نمایندگان پارلمان دیگر کشورها استفاده شد. تاکنون نمایندگان مجلس سوئد، آلمان، بریتانیا و کانادا کفالت سیاسی شماری از زندانیان معترض در ایران را بر عهده گرفتند.

مجاهد کورکوری تازه ترین شهروند ایرانی که در ارتباط با وقایع اعتراضی این کشور با مجازات اعدام رو به رو شده است. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفته است که حکم اعدام او «حکم غیر قطعی بوده و در دیوان عالی کشور قابل فرجام خواهی است».

آقای کورکوری یکی از افرادی است که در اوایل دی ماه در روستایی در شهرستان ایذه بازداشت شد. خانواده مجاهد کورکوری از جمله مادرش از فشار و شکنجه او برای گرفتن اعتراف خبر داده‌اند.

زینب مولایی، مادر کیان پیرفلک که در لحظه کشته شدن پسرش همراه او در خودرو بود در مراسم خاکسپاری او گفته بود که ماموران خودرو آنها را به گلوله بستند.

او پیشتر نیز عکسی از خود در کنار مادر مجاهد کورکور انداخته بود و با حمایت از او گفته بود که قتل فرزندش کار این مرد نبوده است.

در جریان اعتراضات ایران که از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، به گفته نهادهای مستقل حقوق بشری، صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

به گزارش بی بی سی، با سرکوب خونین اعتراضات از سوی حکومت، شهروندان معترض با دیوارنویسی، تجمعات اعتراضی، و شعارهای شبانه علیه حکومت و شخص خامنه‌ای که بیش از ۳۰ سال است در ایران حکمرانی می کند، خشم و نارضایتی خود از سیاست های حاکم بر ایران را ابراز می‌کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: