آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 23 فروردین ماه 1402 = 12-04 2023

به بانوی سالخورده بهائی در زندان به طور وحشیانه‌ای حمله کردند

زانوهای مهوش ثابت، شهروند بهائی ۷۰ ساله را حین بازجویی در زندان اوین شکستند

نیویورک‌پست در گزارشی به شکستن زانوهای مهوش ثابت پرداخت و اعلام کرد زندان‌بانان اوین زانوهای این «مادربزرگ و زندانی سیاسی ۷۰ ساله بهائی» را شکستند. ۱۶ فروردین هم فایلی صوتی از فائزه هاشمی منتشر شد که در آن از شکسته شدن زانوهای یکی از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران در زندان گفت.

در این گزارش به نقل از وب‌سایت آمریکایی «سان» آمده که مهوش ثابت شهریاری در جریان بازجویی در اوین که یکی از «بدنام‌ترین زندان‌های تهران» و در فهرست «بدترین‌های جهان» است، به‌طور وحشیانه‌ای مورد حمله قرار گرفته است.

نیویورک‌پست در گزارش خود یادآور شده که زندان‌بانان جمهوری اسلامی زانوهای این شاعر و فعال حقوق بشر ۷۰ ساله را در حالی شکستند که او مشغول گذراندن محکومیت ۱۰ ساله خود به دلیل «عقاید ضد‌حکومتی‌اش» است.

به گزارش ایران اینترنشنال، سان نیز به نقل از منابع رسانه‌ای ایرانی گفته که مهوش ثابت شهریاری، تابستان گذشته در جریان «سرکوب ظالمانه رژیم ایران علیه جامعه بهائی» دستگیر و به حبس محکوم شد اما مشخص نیست ضرب و جرح او حین بازجویی دقیقا در چه تاریخی رخ داده است.

در روزهای گذشته نیز فایلی صوتی از فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و فعال سیاسی منتشر شد که خبر از آسیب‌دیدگی پای خانم ثابت در حین بازجویی می‌داد.

فائزه هاشمی که خود مشغول گذراندن دوره حبس‌اش است، این فایل را پیش از اتمام یک هفته مرخصی‌اش و بازگشت به زندان ضبط کرده و در بخشی از آن گفته است: «مهوش تعریف می‌کند در هنگام بازجویی، بازجو می‌زده روی صندلی و چون ایشان رو به دیوار نشسته بوده، زانوهایش به دیوار می‌خورده. حالا در زندان عکسبرداری کرده‌اند و به او گفته‌اند که زانوهایت شکستگی دارد.»

نیویورک‌پست در گزارش خود همچنین به مصاحبه اخیر فرود ثابت، فرزند این زندانی عقیدتی اشاره کرده که در آن درباره وضعیت سلامتی مادرش اظهار بی‌اطلاعی و در عین حال نگرانی کرده و گفته است از زمان برگزاری «دادگاه ساختگی» مادرش در نوامبر، هیچ خبری در مورد وضعیت او ندارند و حتی نمی‌داند که خانم ثابت «زنده است یا نه؟»

مهوش ثابت ۹ مرداد سال گذشته و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهائیان ایران دستگیر شد و حدود پنج ماه بعد، دفتر جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای او و فریبا کمال‌آبادی، دو مدیر سابق جامعه بهائیان ایران، حکم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.

خانم ثابت پیش از این هم به ۱۰ سال حبس محکوم و شهریور سال ۱۳۹۶ با پایان این دوره از زندان آزاد شده بود. او پس از پایان حکم جدیدش، ۸۰ ساله خواهد بود.

این حکم اسفند ماه سال گذشته با اعتراض ده‌ها فعال مدنی، رسانه‌ای و حقوق بشر روبه‌رو شد که در بیانیه‌ای ادامه حبس و صدور حکم مجدد ۱۰ سال زندان برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی را محکوم کردند.

اما فائزه هاشمی در فایل صوتی خود درباره وضعیت مهوش ثابت، به «ستم» وارد شده بر بهائیان، پیروان دیگر ادیان و ناباوران به دین اشاره و تاکید کرده است: «چگونه می‌توان به این ستم خاتمه داد؟ چه نوع حکومتی متضمن آزادی عقیده در جامعه خواهد بود؟ وظیفه افراد جامعه در قبال رنج و شکنجه و تبعیض تحمیل شده بر امثال مهوش ثابت چیست؟»

نیویورک‌پست نیز در گزارش خود با اشاره به آزار و شکنجه شدید جامعه بهائیان از سوی جمهوری اسلامی، یادآوری کرده که حکومت در طی چهار دهه، بیش از ۲۰۰ نفر از این جامعه مذهبی را با اعدام یا به روش‌های دیگر به قتل رسانده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که «رهبران تندروی جمهوری اسلامی»، شهروندان بهائی را «جاسوس و دشمن» خوانده و آنان را از حقوق اولیه انسانی و شهروندی‌ در ایران محروم کرده‌اند.

پیش از این هم مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی، اعدام، بازداشت و صدور احکام سنگین برای شهروندان بهائی را از سوی حکومت محکوم کرده و آن را مصداقی از نقض سیستماتیک حقوق بشر خوانده بودند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: