آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 3 اردیبهشت ماه 1402 = 23-04 2023

اعتراضات؛ متهمان ایذه با اتهام افساد‌ فی‌الارض و محاربه مواجه اند

هشت معترض بازداشت‌شده اهل ایذه در کیفرخواستی که برای آنان صادر شده به "محاربه و فساد فی‌الارض" متهم شدند؛ اتهامی که این معترضان را در معرض صدور حکم اعدام قرار می‌دهد. یک متهم دیگر این پرونده اخیرا به اعدام محکوم شد.

سایت "هرانا"، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، از صدور کیفرخواست پرونده بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، هشت تن از شهروندان بازداشت شده اهل ایذه در جریان اعتراضات سراسری، و ارجاع پرونده آنان به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز خبر داده است.

طبق این گزارش این هشت نفر با اتهام "محاربه و فساد فی‌الارض" روبرو هستند که خطر صدور حکم "اعدام" را برای آنان به همراه دارد. یک منبع مطلع به این سایت خبری گفته چندی پیش آنها در یک "پرونده مشترک" بابت اتهاماتی نظیر "محاربه، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه‌های مخالف نظام" توسط یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه "تفهیم اتهام" شدند. این افراد اکنون در زندان شیبان اهواز بسر می‌برند.

بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری پس از اعتراضات آبان ماه‌سال گذشته در ایذه دستگیر شدند. در جریان اعتراضات ایذه هفت تن از جمله چند کودک و نوجوان به دست مأموران امنیتی کشته شدند.

به گزارش دویچه وله، مقامات جمهوری اسلامی پس از این حادثه تلاش کرده‌اند تا حادثه ایذه را "تروریستی" جلوه داده و این هشت نفر را به عنوان قاتلان کشته‌شدگان ایذه از جمله کیان پیرفلک معرفی کنند. این در حالی است که این افراد که بنا بر گزارش‌ها در طول بازداشت تحت فشار و شکنجه‌های شدید بوده‌اند این اتهامات را رد کرده‌اند. خانواده کیان پیرفلک نیز بارها تأکید کرده‌اند که نیروهای حکومتی عامل تیراندازی‌به سوی خودروی آنان و کشته شدن کیان و زخمی شدن پدر او بوده‌اند.

قوه قضائیه ۱۸ فروردین‌ماه برای عباس کورکوری مشهور به "مجاهد کورکور" به عنوان متهم اصلی در پرونده کشته‌شدن کیان پیرفلک به اتهام "محاربه و فساد فی‌الارض" حکم اعدام صادر کرد. بنا بر گزارش‌ها این حکم "غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور" است.

اواخر اسفندماه سال گذشته رضا عرب‌پور، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، وحید عباسی و بهمن بهمنی به همراه چند تن از دیگر زندانیان در ایذه در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود و همچنین فشارها برای اخذ اعتراف اجباری دست به اعتصاب غذا زدند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: