آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 اردیبهشت ماه 1402 = 25-04 2023

سازمان بین المللی: وحوش خامنه‌ای به جان کودکان زندانی افتاده‌اند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش از مردم ایران در برابر سرکوب و نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. بلینکن این را در توییتی ساعاتی پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه گروهی از مقام‌های حکومت ملایان نوشت.

این در حالیست که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت به‌دست رادیو فردا رسیده، اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات گسترده اخیر، کودکان را به‌طور سیستماتیک و غیرقانونی کشته‌، شکنجه کرده‌، به آنها تجاوز جنسی کرده و آنها را مفقودالاثر کرده‌اند.

این گزارش با عنوان «ایران: نیروهای امنیتی کودکان را می‌کشند، شکنجه می‌کنند، معترضان جوانی به‌طور غیرقانونی بازداشت شدند»، از جمله از طریق مصاحبه با شمار زیادی از بستگان این کودکان تهیه شده است.

این سازمان برپایه یافته‌های خود اعلام کرد که این روند، بخشی از یک الگوی نقض جدی حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی در ایران است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر جزئیات یافته‌های خود را در این گزارش منتشر کرده است که متن آن در زیر می‌آید:

نیروهای امنیتی ایران در جریان سرکوب اعتراضات گسترده اخیر، کودکان را به‌طور سیستماتیک و غیرقانونی کشته‌اند، شکنجه کرده‌اند، به آنها تجاوز جنسی کرده و آنها را مفقودالاثر کرده‌اند.

مقامات ایرانی همچنین با زیر پا گذاشتن ضمانت‌های قانونی، کودکان را دستگیر و بازجویی کرده و تحت تعقیب قرار داده‌اند. سپس قاضی‌های دادگاه‌های انقلاب نیز خانواده‌های کودکان را از به‌کارگیری وکلای دلخواه‌شان برای دفاع از این کودکان منع کرده‌اند. این دادگاه‌ها سپس کودکان را به اتهاماتی مبهم محکوم کرده و آنها را در بیرون از حوزه کاری دادگاه‌های اطفال و نوجوانان محاکمه کرده‌اند. این در حالی است که طبق قانون، صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های کودکان باید تنها در اختیار دادگاه‌های اطفال و نوجوانان باشد.

نیروهای امنیتی، کودکان را بدون اطلاع خانواده‌هایشان، گاهی برای هفته‌ها دستگیر و بازداشت می‌کنند. دانش‌آموزانی که از بازداشت آزاد شده‌اند از بازگشت به مدرسه منع شده‌اند و مسئولان اداره کار و رفاه اجتماعی هم پرداخت کمک‌هزینه به خانواده‌های آنها را قطع کرده‌اند و در نتیجه کودکان این خانواده‌ها مجبور به رفتن به سر کار شده‌اند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «سران حکومت ایران، نیروهای وحشی امنیتی خود را برای تجاوز جنسی و شکنجه کودکان به کار انداخته‌اند و کودکان را در معرض محاکمه‌های مضحک ناعادلانه قرار داده‌اند.»

او اضافه می‌کند که «در طول هفت ماه گذشته، مقامات حکومتی در استفاده از زور و قوه قاهره برای ساکت کردن کودکان هم تردیدی به خود راه نداده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ سوءرفتار علیه ۱۱ کودک را مورد بررسی قرار داد و جزئیات جدیدی را در خصوص دو موردی که پیش از این گزارش شده بود مستند کرد.

مقامات ایرانی اعتراضات گسترده و درخواست مردم برای تغییرات اساسی را به‌طرز وحشیانه‌ای سرکوب کرده‌اند.

در این زمینه، دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوقی استفاده متداول از نیروی کشنده علیه معترضان، از جمله کودکان را مستند کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام می‌دارد که هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در مورد ایران باید به عنوان بخشی از گزارش گسترده‌تر خود در مورد نقض زنجیره‌ای حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی، این آزارهای شدید علیه کودکان را نیز بررسی کند.

دیده‌بان حقوق بشر موارد دستبند و چشم‌بند زدن به کودکان از سوی نیروهای امنیتی حکومت و شکنجه کودکان در بازداشتگاه‌های ایران را مستندسازی کرده است.

یکی از اعضای خانواده یکی از این کودکان خبر می‌دهد که مأموران، یک پسر ۱۷ ساله را مورد ضرب و شتم و تجاوز جنسی قرار دادند و سرتاسر او بدن را کبود کردند و باعث خونریزی مقعدی او شدند.

فامیل او می‌گوید که یک بار یک بازجو چنان مشت محکمی به سینه او کوبید که نفسش بند آمد. باری دیگر، او هنگام شلاق خوردن از هوش رفت. خویشاوند این جوان می‌گوید که مأموران سپاه پاسداران به او تجاوز جنسی کردند، اما نخواست جزئیات را در میان بگذارد.

خویشاوند این نوجوان گفت: وقتی آزاد شد، از مقعد خون‌ریزی داشت. کل بدنش از جمله شانه‌ها، بازوها، سینه، کمر و ران‌هایش کبود شده بود و وضعیت روحی خوبی نداشت. او با گیجی فقط به یک نقطه خیره می‌شد و به هر سؤالی که می‌پرسیدیم فقط جواب می‌داد که باید دوستانش را از زندان بیرون بیاوریم.

یک دانش‌آموز دختر دبیرستانی گفت که نیروهای امنیتی در حین دستگیری، او را به سمت اجاق روشن هل دادند به‌طوری لباس‌هایش آتش گرفت. در بازجویی هم او را کتک و شلاق زده‌اند.

مأموران این دختر دانش‌آموز را به اداره اطلاعات محلی بردند و به صندلی بستند، چشمانش را هم بستند و یک گونی روی سرش کشیدند. او گفت که سه مأمور از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر از او بازجویی کردند، با باتوم او را «از پهلو، گردن و از کمر به پایین» کتک می‌زدند و روی مچ پایش هم شلاق می‌زدند.

بازجوها پسر دیگری را با فروکردن سوزن زیر ناخن‌هایش شکنجه کردند. دو کودک دیگر با هدف لو دادن مکان اعضای خانواده خود شکنجه شدند. یک نوجوان ۱۶ ساله پس از ضرب و شتم، شوک الکتریکی و تجاوز جنسی، تاکنون دو بار اقدام به خودکشی کرده است.

مقامات همچنین از ارائه خدمات پزشکی به کودکان مجروح‌شده، از جمله پسر ۱۳ ساله‌ای که دنده‌اش در جریان ضرب و شتم شکسته است، خودداری کرده‌اند.

افراد حکومتی اعضای خانواده را نیز تهدید کرد‌ه‌اند که باید در مورد این آزارها سکوت کنند. گزارش این شکنجه‌ها و بدرفتاری‌ها با ده‌ها مورد دیگر که از سوی فعالان و گروه‌های حقوق بشری گزارش شده، مطابقت دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: