آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 تیر ماه 1402 = 04-07 2023

بهائیان؛ اظهارات صلواتی: ظلمی که چندان کمتر از نسل‌کشی نیست

یک قاضی جمهوری اسلامی تولد در جامعه بهائی را از مصادیق اثبات اتهام دانست. ابوالقاسم صلواتی، در یک پرونده قضائی «آغاز شدن» مسیر زندگی یک شهروند در جامعه بهائی را به عنوان مصادیق اثبات جرم در نظر گرفته است.

بر اساس مدارکی که به دست رادیو فردا رسیده، صلواتی اواخر خرداد گذشته در گردش پرونده حامی بهادری مواردی چون تولد در یک خانواده بهائی،‌ تحصیل در دانشگاه بهائیان به دلیل محرومیت از تحصیل، اشتغال در شرکت‌هایی با مدیریت پیروان این آئین و ازدواج با یک شهروند بهائی دیگر را از دلایل اثبات اتهامات او دانسته است.

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تأکید کرده که «نکته حائز اهمیت،‌ مسیر زندگی متهم بوده که مشخصا با تعالیم» آئین بهائی «آغاز شده» و ادامه پیدا کرده است.

ظلمی که چندان کمتر از نسل‌کشی نیست

کیوان صمیمی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی سالخورده در مطلبی نوشته است: چهل سال جنایت علیه بهائیان؛ در جمهوری اسلامی ظلم و قتل دینی علیه هموطنان خداباور بهایی از ابتدای پیروزی انقلاب توسط داعش مسلکان شیعی آغاز شد.

وی نوشت: حکومت سرکوبگر اسلامی از ۴۰ سال پیش تا کنون با هدف دست برداشتن این اقلیت دینی از اعتقاد خود به ایجاد رعب و وحشت از طریق تخریب یا سوزاندن منازل، نابود کردن مزارع و باغات بهائیان، تخریب یا تعطیل کردن مغازه های بسیاری از آنان در شهرهای مختلف، مجبور کردن تجار مسلمان به قطع ارتباط تجاری با بهایی‌ها، ممنوع کردن فعالیت اقتصادی چندین واحد بزرگ صنعتی و کشاورزی متعلق به این اقلیت مذهبی، تعطیل کردن بسیاری از مراکز تحصیلی و آموزشی، اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌ها، زندانی کردن تعداد زیادی از بهائیان در همه این سال‌ها و امثال این اقدامات قرون وسطایی و جنایت‌بار دست زده است.

این زندانی سیاسی نوشت: در یکی دو دهه ابتدای حکومت داعشیان شیعی بیش از ۲۰۰ نفر که مشخصات همگی موجود است به جرم بهایی بودن اعدام شدند و همچنین مستندات قتل‌های پنهانی و خانه‌سوزی‌ها و شکنجه‌هایی که به اصطلاح «خودسر» و آتش به اختیار بوده نیز تدوین شده است. ظلمی که چندان کمتر از نسل‌کشی نیست.

یک گام مهم برای ارجاع پرونده رژیم خامنه‌ای به لاهه

گزارش قبلی: کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا از دولت این کشور خواست وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و خواستار پیگرد مقامات جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت شود.

این گزارش همچنین به دولت آمریکا توصیه می‌کند حکومت ایران را به دلیل نقض سیستماتیک، مستمر و وخیم آزادی مذهبی در فهرست کشورهایی قرار دهد که درباره‌شان «نگرانی خاص» وجود دارد.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی، نهادی وابسته به دولت آمریکا، هر سال گزارشی درباره وضعیت آزادی مذهبی در کشورهای مختلف دنیا منتشر و بر اساس آن، توصیه‌هایی به دولت می‌کند. در صفحه اول گزارش امسال عکس مهسا امینی نقش بسته است.

به گفته این گزارش، حکومت ایران دهه‌هاست که به شیوه‌ای نظام‌مند بهاییان، مسیحیان، دراویش گنابادی، زرتشتی‌ها، یارسانی‌ها، مسلمانان سنی، مسلمانان شیعه با تفکر متفاوت و افراد غیرمذهبی را آزار و اذیت، بازداشت، حبس‌ طولانی‌ مدت، تبعید و محروم از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کرده است.

بهاییان بر اساس این گزارش، طی سال گذشته با تشدید سرکوب، ممانعت از دسترسی به اماکن مذهبی خود، مصادره اموال، محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله جلوگیری از تحصیل در دانشگاه‌ مواجه بوده‌اند.

جامعه بهایی در ماه های اخیر بویژه در مورد افزایش فشارها بر آنها به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

بهاییان ایران می گویند که از جمله این فشارها که در در چند سال اخیر هم مشاهده شده است روند مصادره اموال آنها است که توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» سازماندهی و هدایت می شود؛ نهادی که زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می کند.

سازمان ملل متحد و گروه‌های طرفدار حقوق بشر بارها در بیش از چهل سال گذشته جمهوری اسلامی را به نقض گسترده حقوق شهروندی بهاییان متهم کرده‌اند.

جامعه جهانی بهاییان و فعالان حقوق بشر پیشتر کمپینی برای مقابله با نفرت‌پراکنی و دروغ‌پراکنی علیه بهائیان در ایران به راه انداختند.

به گزارش بی بی سی، مسلمان سنی در ایران خصوصا در سیستان و بلوچستان هم با سرکوب های مستمر حکومتی روبه‌رو هستند. این وضعیت درباره نوکیشان مسیحی هم وجود دارد و اعضای این گروه به طور مداوم در خطر دستگیری و زندانی شدن هستند.

اقلیت‍های جنسی و جنسیتی در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و با تبعیض و محکومیتهای شدید مواجه‌اند.



بهرام July 4, 2023 08:44 AM

از بایدن برای بردن جمهوری اسلامی به دادگاه لاهه انتظاری نداشته باشید
دمکراتها کسانی هستند که جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: