آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 اردیبهشت ماه 1402 = 03-05 2023

ایران؛ حقیقت با اطلاعات نادرست و سخنان تنفرآمیز تهدید می شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: آزادی مطبوعات یک اصل دموکراسی و عدالت و بخش حیاتی حقوق بشر است.

او افزود: در هر گوشه از جهان، آزادی مطبوعات مورد حمله قرار گرفته است. حقیقت با اطلاعات نادرست و سخنان تنفرآمیز تهدید می شود. این اقدامات به دنبال محو کردن مرزهای بین واقعیت و خیال، بین علم و توطئه هستند. ما با افزایش سانسور و تهدید در مقابل آزادی بیان مواجه هستیم .

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها به‌طور مستقیم در داخل و خارج از محیط کار خود هدف قرار می‌گیرند. خبرنگاران به طور معمول مورد آزار و اذیت، ارعاب، بازداشت قرار گرفته و زندانی می شوند.

وی افزود: در روز جهانی آزادی مطبوعات، جهان باید با یک صدا صحبت کند و بگوید: تهدیدات و حملات را متوقف کنید. بازداشت و زندانی کردن روزنامه نگاران به دلیل انجام وظایفشان را متوقف کنید. دست از انتشار دروغ و اطلاعات نادرست بردارید. هدف قرار دادن حقیقت و حقیقت گویان را متوقف کنید.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: روزنامه نگاران از حقیقت دفاع می کنند و جهان در کنار آنها می ایستد.

همزمان سازمان ملل اعلام کرد که سه بانوی زندانی در ایران، نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نرگس محمدی به خاطر «تعهد خود به حقیقت و حسابرسی» برنده مهمترین جایزه این سازمان در زمینه آزادی مطبوعات شده‌اند.

سرپرست آژانس فرهنگی سازمان ملل با اعلام برندگان گفت یونسکو امیدوار است این جایزه را «به زودی زمانی که شرایط فراهم شد (به طور حضوری) به این سه خبرنگار شجاع» اعطا کند.

او افزود یونسکو امیدوار است که این جایزه نه فقط تلاش‌های حرفه‌ای این سه روزنامه‌نگار زن را در معرض دید قرار دهد، بلکه باعث اقدام بین‌المللی برای تضمین آزادی روزنامه‌نگاران، به خصوص زنان روزنامه‌نگار، برای بیان حقیقت رو در روی قدرت، مثل افشای فساد و نقض حقوق بشر شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: