آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1402 = 11-05 2023

پشت دیوارهای این زندان چه می گذرد؟ ضرب‌و‌جرح و قتل زندانیان

وب‌سایت هه‌نگاو از مرگ یک زندانی کُرد به نام سامان درویشی در زندان تهران بزرگ در اثر ضرب‌وجرح و شکنجه نیروهای امنیتی خبر داد.

این وب‌سایت حقوق بشری نوشته در یک سال گذشته مأموران حکومتی او را به دلیل زخمی کردن یک مأمور در حین بازداشت مورد ضرب‌وشتم و شکنجه شدید قرار داده بودند.

آن‌طور که هه‌نگاو نوشته این زندانی به‌دلیل این خشونت‌ها پیش از این هم یک بار دیگر هم به کُما رفته بود.

به گزارش رادیو فردا، کشته شدن زندانیان با جرایم و اتهامات مختلف بر اثر ضرب‌وشتم و شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی سابقه دارد. با این حال مراجع رسمی همواره علت مرگ این زندانیان را موارد دیگری اعلام می‌کنند.

همچنین گزارش شده رضا نوروزی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ توسط زندانیان دیگر مورد ضرب و جرح قرار گرفته. رعایت نشدن عمدیِ اصل تفکیک زندانیان در سال‌های گذشته به ابزاری برای شکنجه و آزار زندانیان سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش منابع حقوق‌بشری، رضا نوروزی روز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت، به همراه میثم دهبان زاده و مجید روشن نژاد، زندانیان سیاسی از زندان «رجایی شهر» کرج به زندان تهران بزرگ منتقل شدند که در قرنطینه این مورد ضرب و شتم مسئولان زندان قرار گرفته‌اند و سپس آنها را به تیپ چهارم این زندان که محل نگهداری زندانیان جرایم خشن است، منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعلام خبر ضرب و جرح رضا نوروزی در زندان فشافویه نوشته که عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان جرائم عمومی و خشن، پیش از این نیز بارها باعث بروز درگیری و بروز خطرات جانی شده است.

یک شهروند نزدیک به خانواده رضا نوروزی در گفتگو با کیهان لندن با اشاره به اینکه رضا نوروزی و و همسرش در روزهای نخست پس از بازداشت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند می‌گوید: خانواده رضا نوروزی همراه با پدر و مادر وی در یکی از شهرک‌های کوچک کرج در استان البرز ساکن هستند. بعد از دستگیری رضا اتفاقات زیادی برای خانواده وی به‌خصوص همسر و فرزندانش در زندان و خارج زندان رخ داد؛ در حال حاضر آنها زیر شدیدترین فشارهای امنیتی هستند، در نبود پدر خانواده درآمدی ندارند، علاوه بر مخارج زندان، مخارج خانواده فشار مضاعفی بر رضا نوروزی وارد کرده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: