آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1402 = 11-05 2023

به معترضان دارای معلولیت شدید هم رحم نمی کنند؛ احضار و بازداشت

یک کنشگر دارای معلولیت شدید به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای لنگرود احضار شد. دلیل این احضار، حضور او در تجمع سراسری «کمپین معلولان» و اعتراض به اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان است. در روزهای گذشته نیز سه فرزند دارای معلولیت از یک خانواده در زاهدان بازداشت شدند.

میثم جعفری که دچار آسیب نخاعی شدید است، در حرکت مسالمت‌آمیزی مقابل اداره بهزیستی لنگرود پلاکاردهایی اعتراضی در دست گرفت و خواستار تحقق عدالت و نیز اجرای ماده ۲۷ شده بود که به گفته او با گذشت پنج سال از تصویب، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

بر اساس این ماده قانونی، دولت مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و شدید، شامل معلولیت‌های جسمی-حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، نابینایی و ناشنوایی را که فاقد شغل و درآمد هستند، به میزان حداقل دستمزد سالانه، پرداخت کنند.

میثم جعفری در تجمع تک‌نفره خود خواستار اجرای عدالت برای «معلولان متوسط و خفیف» هم شده و گفته بود اجرا نکردن قانون، «اهانت به شأن و منزلت انسانی و نقض آشکار حقوق بشر در کشور» محسوب می‌شود.

به گزارش ایران اینترنشنال، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه نیز سه فرد دارای معلولیت جسمی در زاهدان از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.

به گفته کمپین «فعالین بلوچ»، چند خودرو از ماموران اطلاعات به منزل این سه شهروند که خواهر و برادر هستند یورش‌ برده و با وجود «التماس» والدین، آن‌ها را بازداشت کرده‌اند اما دلیل دستگیری آن‌ها مشخص نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: