آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1402 = 18-05 2023

چرا بایدن برای عادن سازی روابط اسرائیل و عربستان عجله دارد؟

نشریه آمریکایی اکسیوس از تلاش دولت آمریکا برای رسیدن به توافق صلح و عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل خبر داده است.

این نشریه به نقل از دو مقام دولتی آمریکا نوشته است که دولت بایدن در نظر دارد ظرف شش تا هفت ماه آینده و قبل از مبارزات انتخاب ریاست جمهوری، طرح استقرار صلح و عادی سازی روابط این دو کشور را به انجام برساند.

جو بایدن در برنامه انتخاباتی خود با شعار «بازگشت آمریکا به صحنه جهانی» و خاتمه آنچه که انزواگرایی دولت ترامپ توصیف می‌کرد، توجه خود را عمدتا بر تحکیم روابط با متحدان غربی ایالات متحده متمرکز کرد.

پس از انتخاب او به ریاست جمهوری، برخی ناظران هشدار دادند که بی توجهی دولت او به منطقه خاورمیانه باعث تضعیف موقعیت آمریکا در این منطقه حساس خواهد شد. روابط عربستان سعودی و آمریکا در دوره بایدن سرد بوده و در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از نزدیکی عربستان به چین منتشر شده است.

اکسیوس در توجیه تلاش دولت آمریکا گفته است که هرگونه توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده می‌تواند به تقویت روابط آمریکا و عربستان سعودی منجر شود.

به نوشته اکسیوس، توافق صلح عربستان و اسرائیل می‌تواند یک دستاورد تاریخی در راستای صلح و ثبات خاورمیانه باشد و به عادی‌سازی روابط بسیاری دیگر از کشورهای عرب و مسلمان با اسرائیل منجر شود.

به نوشته اکسیوس، منابع دولتی آمریکا گفته‌اند که دولت جو بایدن معتقد است که امکان دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تا پایان سال وجود دارد.

به گفته منابع آمریکایی، به نفع عربستان سعودی است که توافق عادی سازی با اسرائیل در دوره ریاست جمهوری دموکرات‌ها صورت گیرد زیرا در چنین صورتی، از حمایت بیشتر دو حزب ایالات متحده برخوردار خواهد بود.

به گزارش بی بی سی، در حالیکه جمهوریخواهان کنگره عموما از توافق عربستان و اسرائیل حمایت می‌کنند، بسیاری از دموکرات‌هایی که منتقد دولت سعودی هستند، تنها در صورتی به چنین توافقی روی خوش نشان می‌دهند که زیر نظر یک رئیس جمهوری دموکرات به دست آمده باشد.

به نوشته اکسیوس، اسرائیل بر این باور است که عربستان سعودی محور اصلی دستیابی به صلح با جهان عرب است و مدت‌هاست که خواهان عادی سازی روابط با این کشور بوده است به خصوص از زمانی که پیمان ابراهیمی با میانجیگری دونالد ترامپ به دست آمد.

برای عربستان سعودی، چنین توافقی باید با امتیازات ویژه همراه باشد که به خصوص شامل گسترش روابط نظامی با ایالات متحده و دریافت تسلیحات پیشرفته است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: