آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1402 = 18-05 2023

پرچم دار اهمیت دادن به تالاب‌ها در جهان بودیم ولی امروز...+فیلم

سرپرست معاونت محیط زیست اداره طبیعی و تنوع زیستی اداره محیط زیست استان کرمانشاه از احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در ماه‌های آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، ثریا قربانی با اشاره به وجود چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز پیرامون تالاب هشیلان و سراب نیلوفر گفت: این چاه ها و چند عامل دیگر از مهمترین عوامل احتمال خشک شدن این دو اکوسیستم بسیار مهم استان کرمانشاه هستند که باید هرچه سریعتر و قبل از اینکه دیر شود در خصوص آنها اقدام شود.

فیلم زیر سه سال پیش گرفته شده است: پر آبی و زيبايی های تالاب هشيلان کرمانشاه

محمد درویش، ‏‏پژوهش‌گر و فعال حوزه محیط‌زیست با بیان اینکه ایرانیان پرچم دار اهمیت دادن به تالاب‌ها در جهان بودند، می‌گوید: کنوانسیون رامسر اولین کنوانسیون محیط زیستی در جهان است و این افتخار بزرگی است که برای ما ثبت شده است و در حال حاضر ایران یکی از بدترین وضعیت‌های تالابی در جهان را دارد. این که ایرانیان در نیم قرن پیش پرچم دار توجه به تالاب‌ها در جهان بودند و امروز وضعیت تالاب‌هایشان تا این حد تاسف آور و ناامید کننده است، شرم آور است. تقریبا اغلب تالاب‌های ما با وضعیت آرمانی شان بسیار فاصله دارند و یا اینکه در فهرست مونترو (تالاب‌های در معرض خطر) قرار گرفته‌اند.

این فعال محیط زیست می‌افزاید: از هامون صابوری در شرق کشور (سیستان و بلوچستان)، تالاب حله (بندر گناوه بوشهر)، تالاب‌های شادگان و هور العظیم در خوزستان و دریاچه ارومیه و تالاب انزلی و تالاب‌های آلماگل، آلاگل و آجی گل در گلستان وضعیتی بسیار نگران کننده دارند و نشان دهنده این است که مدیریت حاکم بر محیط زیست ما متاسفانه اراده و قدرت لازم برای حفاظت از تالاب‌ها را نداشته است.

سازمان محیط زیست قاتل تالاب‌ها
هیچ کدام از تالاب‌های ایرانی وضعیت خوبی ندارند؛ از گاوخونی گرفته تا بختگان و انزلی و مهارلو؛ درویش در این باره می‌گوید: اگر گاوخونی در پایاب زاینده رود خشک شده به این دلیل است که سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته حقابه تالاب‌ها را مقدم بر حقابه کشاورزی و صنعت برای تالاب گاوخونی فراهم کند. اگر تالاب بختگان در استان فارس خشک شده به همراه کمجان و طشک، به خاطر این است که ما اجازه دادیم تا همزمان سد‌های درودزن و ملاصدرا و سیوند ساخته شود و شریان حیاتی دو رودخانه کر و سیوند قطع شود.

چیزی که خیلی عیان است کوتاهی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تامین حقابه لازم برای تالاب‌های کشور است، این فعال محیط زیست با اشاره به بی توجهی مکرر سازمان محیط زیست به وضعیت تالاب‌ها ادامه می‌دهد: همین ماجرا در مورد دریاچه ارژن و دریاچه پریشان و نیز در مورد تالاب مهارلو صدق می‌کند و متاسفانه حاکمیت ایران عملا به چیزی به‌نام حقابه محیط زیستی تالاب‌ها وقعی نگذاشته است.




www.youtube.com/watch?v=GdkAkhYZokE

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: