آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 خرداد ماه 1402 = 22-05 2023

فضانورد زن از جايی که تا چند سال پیش زنان اجازه رانندگی نداشتند

ماموریت خصوصی شرکت آمریکایی آکسیوم اسپیس در ارسال نخستین فضانورد زن سعودی با همراهی یک فضانورد مرد از این کشور به ایستگاه فضایی بین المللی در روز یکشنبه، ۲۱ ماه مه انجام شد.

علاوه بر ریانه برناوی به عنوان نخستین فضانورد زن و علی القرنی، دو فضانورد دیگر نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. یکی از آن‌ها پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا است که قبلاً سه بار به ایستگاه‌ فضایی بین المللی رفته است و فرماندهی این ماموریت را بر عهده دارد و دیگری جان‌شافنر، کارآفرین آمریکایی به عنوان خلبان است.

این ماموریت تحت عنوان آکسیوم میسیون ۲ (AX-2) اندکی پیش از ساعت ۱۷:۴۰ (۹:۴۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) با موشک فالکون۹ اسپیس ایکس (SpaceX Falcon 9) از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال، فلوریدا به پرواز درآمد.

هر چهار فضانورد از کپسول اسپیس ایکس دراگون (SpaceX Dragon) برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کنند، جایی که قرار است حدود ساعت ۱:۲۴ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت گرینویچ بدانجا برسند و ده روز را در این محل سپری کنند.

بیل گرشتنمایر، مهندس این فضاپیما در ارتباطی رادیویی خطاب به سه فضانورد دیگر برای آنها سفر خوبی را آرزو کرد و از اعتمادشان تشکر کرد.

بنا بر تويیت اسپیس‌ایکس، برای نخستین بار همراه این«پرواز فضایی سرنشین‌دار» یک تقویت‌کننده‌ی موشک نیز آن‌ را همراهی کرده و به زمین بازگشت و در یک منطقه تعیین‌شده فرود آمد.

رایانا برناوی، این دانشمند زن آموزش دیده سعودی، چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته‌ بود: « به بودن به عنوان اولین فضانورد زن عربستان سعودی و نماینده منطقه، افتخار ‌می‌کنم.»

او با ابراز هیجان از ایده‌ی صحبت با کودکان از ایستگاه فضایی بین‌الملل گفت: «توانایی دیدن چهره‌‌هایشان در هنگام ملاقات با فضانوردان منطقه خود برای نخستین‌بار بسیار هیجان‌انگیز است.»

علی القرنی، دیگر فضانورد سعودی که در زندگی روزمره خود یک خلبان جنگنده است، از اشتیاقش به «کاوش در ناشناخته‌ها و تحسین آسمان و ستاره‌ها» گفت و این ماموریت را «یک فرصت فوق‌العاده برای پرواز در میان ستاره‌ها» دانست.

محمدبن سلمان، شاهزاده سعودی‌اولین فرد از این کشور است که در سال ۱۹۸۵ در یک ماموریت آمریکایی به فضا فرستاده شد. وی در هنگام این پرواز به خبرگزاری فرانسه گفت: «خوشحالم که عربستان سعودی به فضا بازمی گردد و این تازه آغاز راه است.»

در جایی که تنها چند سال پیش زنان اجازه رانندگی در آن را نداشتند، این سفر فضایی بخشی از سیاست این پادشاهی فوق محافظه کار برای بهبود تصویر عربستان است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ سازمان فضایی عربستان را ایجاد و سال گذشته برنامه‌ای را برای اعزام فضانوردان به فضا راه اندازی کرد.




نسل بیدار May 22, 2023 12:47 PM

مدت‌ها است از این خبر آگاهی داشتم اما حقیقتش از درد صدایش را در نیاوردم * عربستان سعودی هم آدم شد اما ما هنوز داریم با آفتابه لگن و آخوند‌ها کلنجار می رویم * از ۱۳۵۷ به اینور بی‌شک یک تاریخ از جهان عقب افتادیم

اگر ۱۳۵۷‌ها به ایران و شاه میهنپرست خیانت نکرده بودند امروز ایران می بایستی جایگاه هم ژاپن و هم کره جنوبی را پر می کرد * یعنی امروز ایران می بایستی بر طبق روندی که پیش می رفت یکی از کشور‌های گروه هفت جهان می بود *

بجای آن باید هر روز بیدار شویم و ببینیم امروز جمهوری اسلامی چه کثافتی به ایرانیان و به ایران زده * هر روز که بیدار می شوم با خودم می گویم امیدوارم امروز روزی باشد که میلیونی به خیابان بریزند و جمهوری اسلامی را خاک کنند *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: