آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 خرداد ماه 1402 = 22-05 2023

افشاگری با تصاویر ماهواره‌‌ای؛ تازه ترین اخاذی اتمی رژیم خامنه‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز براساس گفته‌های کارشناسان و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که در نزدیکی قله‌ای از کوه‌های زاگرس در مرکز ایران، در حال ساخت یک تاسیسات هسته‌ای در عمق زیاد هستند که احتمالا فراتر از برد آخرین سلاح ایالات متحده است که برای تخریب چنین مکان‌هایی طراحی شده است.

به گزارش یورونیوز، عکس‌ها و ویدئوهای موسسه «پلانت لبز» نشان می‌دهد که حکومت ایران در حال حفر تونلی در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز است که بارها هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه حکومت ایران اکنون پس از فروپاشی توافق برجام، اورانیوم غنی‌شده نزدیک به سطح تسلیحاتی تولید می‌کند، این تاسیسات تلاش‌های غرب برای جلوگیری از تولید احتمالی سلاح هسته‌ای را پیچیده خواهد کرد، زیرا گزینه دیپلماسی همچنان متوقف شده است.

کلسی دانپورت، مدیر سیاست منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن هشدار داد که تکمیل چنین تاسیساتی «کابوسی خواهد بود که خطر ایجاد یک مارپیچ تشدیدکننده جدید را به همراه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه حکومت ایران تا حد زیادی به ساختن بمب نزدیک شده است، فضای کمی برای تقویت برنامه‌های خود بدون عبور از خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل دارد. بنابراین در این مرحله، هرگونه تقویت بیشتر [برنامه هسته‌ای در ایران]، خطر درگیری را افزایش می‌دهد.»

تاسیسات هسته‌ای جدید کجاست؟

این پروژه جدید نزدیک نطنز در حدود ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران در حال ساخت است. دو دهه پیش که وجود مرکز هسته‌ای نطنز برملا شد، نگرانی‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد.

این تاسیسات توسط ضدهوایی، نرده‌ و نیروهای سپاه جمهوری اسلامی محافظت می‌شود. عکس‌های ماهواره‌ای که در ماه آوریل توسط موسسه «پلانت لبز» گرفته شده و توسط آسوشیتدپرس تحلیل شده، نشان می‌دهد که ایران در «کوه کلنگ»، دورتر از نطنز در حال زدن تونل است.

مجموعه متفاوتی از تصاویر تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد که چهار ورودی به دامنه کوه حفر شده؛ دو ورودی به سمت شرق و دو ورودی به سمت غرب. هر کدام از این ورودی‌ها شش متر عرض و هشت متر ارتفاع دارند.

براساس داده‌های به دست آمده، کارشناسان می‌گوید که حکومت ایران احتمالا در حال ساخت تاسیساتی در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متر زیر زمین است. حتی گفته می‌شود ممکن است این تونل‌ها عمیق‌تر هم باشند.

کارشناسان می‌‌گویند اندازه پروژه ساخت و ساز نشان می‌دهد که ایران احتمالا می‌تواند از این تاسیسات زیرزمینی نه فقط برای ساخت سانتریفیوژ که حتی برای غنی‌سازی اورانیوم هم استفاده کند.

استیون دو لا فوئنته، یکی از محققانی که تیم تجزیه و تحلیل این تونل را رهبری می‌کند، گفت: «عمق این تاسیسات نگران کننده است، زیرا برای ما سخت‌تر خواهد شود. نابود کردن این تاسیسات با استفاده از سلاح‌های متعارف مانند بمب‌های سنگرشکن بسیار سخت‌تر است.»

تاسیسات جدید نطنز احتمالا حتی عمیق‌تر از تاسیسات فردو است. این سایت غنی سازی سال ۲۰۰۹ افشا شد. به گفته ارتش آمریکا، چنین تاسیسات زیرزمینی باعث شد که ایالات متحده بمب «سنگرشکن مهمات انبوه» (بمب GBU-57) را بسازد که می‌تواند حداقل تا عمق ۶۰ متری زمین را قبل از انفجار شخم بزند.

بنابر گزارش‌ها، مقامات آمریکایی درباره استفاده متوالی از دو بمب از این مدل برای اطمینان از تخریب یک سایت هسته‌ای گفتگو کرده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: