آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 2 خرداد ماه 1402 = 23-05 2023

جانشین شمخانی در شورایعالی امنیت کاملا سرباز مقام ولایت است

امروز در پی رای‌گیری برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، پاسدار قالیباف برای چهارمین سال پیاپی به عنوان رئیس انتخاب شد. اما انتخاب یکی از معاونان او موجب تنش و درگیری در صحن مجلس شد. تنشی که حتی نزدیک بود به درگیری فیزیکی منجر شود.

خامنه‌ای پس از قیام آبان ۹۸ و نگرانی از خیزش مردم و به لرزه افتادن دوباره ارکان نظام توسط خیزشی دیگر، به فکر حذف جناح موسوم به میانه رو و درصدد انقباض کامل و یکدست کردن آن برآمد. ابتدا او مجلسی یک دست متشکل از پاسداران سرکوبگر و غارتگران و دژخیمان امنیتی تشکیل داد تا بعداً بتواند دولتی یکدست از عناصر خودش را بگمارد. به این گمان واهی که بتواند از شر مزاحمین داخلی حکومت خلاص شود و بتواند خط انقباض را بهتر پیش ببرد.

اکنون پس از گذشت بیش از سه سال از روی کارآمدن مجلس دلخواه رهبر و گذشت دو سال از گماشتن رئیسی و اعضای دولتش در مناصب دولتی، تضادهای درونی در میان همین وحوش یکدست شده بیداد می‌کند و در زمینه‌های مختلف، اختلافات درونی مجلس و اختلاف مجلس و دولت، به بالاترین حد رسیده، طوری که دولت رئیسی ناتوان‌تر از آن است که بتواند خط مشخصی را پیش ببرد.

تغییر مسیر شورای عالی امنیت نظام؟

در این میان روزنامه هم‌میهن امروز نوشت: با تغییر دبیر شورایعالی امنیت ملی، آن هم در شرایطی که در چندماه اخیر علی شمخانی سفر‌های متعددی در حوزه سیاست خارجی و بهبود روابط ایران با کشور‌های عرب داشته است، این پرسش در محافل سیاسی شکل گرفته که آیا باید منتظر تغییر در مسیر و عملکرد شورایعالی امنیت ملی باشیم؟

پاسدار محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس درباره تحولات احتمالی بعد از تغییر در سطح دبیری شورایعالی امنیت ملی با اشاره به سابقه پاسدار علی اکبر احمدیان تاکید کرد: ایشان کاملاً سرباز مقام ولایت است.

الیاس حضرتی، از اعضای قدیمی سپاه و نماینده سابق مجلس نزدیک به طیف اصلاح طلب دراین‌باره گفت: نکته مهم‌ آن است که تخریب‌های وحشتناکی علیه شمخانی به‌عنوان یک مقام ارشد در حوزه امنیت ملی صورت گرفت و تا امروز هیچکس به آن‌ها اعتراض نکرده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه یک مقام امنیتی را شبانه‌روز زیر بمباران تخریب می‌گیرند و هیچکس در این زمینه واکنش نشان نمی‌دهد، افزود: ظاهراً قانونی نانوشته وجود دارد که هرکس در این نظام اندکی تاثیرگذار است باید مورد تخریب قرار گیرد و او را بی‌اثر کرد که فاجعه‌ای بزرگ است. شمخانی فردی خوش‌فکر و خوش‌تحلیل است و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارد. به محض اینکه او برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان حضور پیدا کرد تخریب علیه او آغاز شد تا بی‌خاصیتش کنند.

پاسدار ابوالفضل قناعتی از نیرو‌های سپاه که در این دوره به عضویت شورای شهر تهران درآمده نیز درباره تغییر دبیر شورایعالی امنیت ملی به هم‌میهن گفت: شخصیت شمخانی به‌گونه‌ای بود که چون مورد وفاق طیف‌های مختلف سیاسی و شخصیت‌های مختلف بود، حضور ایشان می‌توانست به مسائل کشور کمک کند. اما رئیس‌جمهور (رئیسی) احساس می‌کند با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی کشور، تیمش با وجود سردار احمدیان برنده خواهد شد.




اردلان May 23, 2023 12:41 PM

این تغییرات در رتبه های بالای رژیم مرسوم بوده در واقع جایگزینی این موجودات بایکدیگر بدلیل آنست که آنها نتوانند بیکباره دست به کودتاه نظامی بزنند
خامنه ای در نقش رهبر رژیم نمیتواند بک پست حساس را بصورت طولانی تنها در اختیار یک نفر بگذارد
بنابرین شمخانی از امروز به بعد باید در درون فاضلاب رژیم یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول بکار شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: