آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 خرداد ماه 1402 = 24-05 2023

حمایت ضمنی آلمان از محاکمه خامنه‌ای به اتهام جنایت علیه بشریت

وزیر خارجه آلمان امروز از تلاش فعالان ایرانی حقوق بشر برای جمع آوری اسناد مربوط به جنایات جمهوری اسلامی قدردانی کرد و گفت: شما سال‌هاست داده‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را جمع‌آوری می‌کنید تا عاملان آن پاسخگو باشند.

به گزارش ایران اینترنشنال، شادی صدر، فعال و وکیل حقوق بشری و از مسئولان سازمان «عدالت برای ایران»، جایزه ویژه ایران را در مراسم اهدای جایزه «سیاست و ارتباطات» از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان دریافت کرد.

این مقام آلمانی پس از اهدای جایزه به شادی صدر گفت: ما شما فعالان ایرانی را فراموش نخواهیم کرد. ما در کنار شما ایستاده‌ایم. جایزه امروز نیز به معنای این است. ما در برابر شما و اقداماتتان سر تعظیم فرود می‌آوریم...

وزیر امور خارجه آلمان گفت: جایزه ویژه امروز بیانگر این واقعیت است که هیچ کس حق ندارد آزادی زنان، مردان و کودکان را زیر پا بگذارد.

خانم صدر سال گذشته از بانیان دادگاه بین‌المللی آبان در لندن بود که رسما اقدامات مقامات جمهوری اسلامی در جریان سرکوب خشونت‌بار اعتراضات آبان ۹۸ را مصداق جنایت علیه بشریت اعلام کرد.

بر اساس رای این دادگاه از میان ۱۶۰ تن از مقامات جمهوری اسلامی که به جنایت علیه بشریت متهم شده‌ بودند محاکمه ۱۳ تن از آنان از جمله خامنه ای ضروری است.

جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به جنایات حکومت ایران در آبان ۱۳۹۸ با همکاری سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» در لندن برگزار شد.

هیئت قضات دادگاه بین‌المللی آبان در این جلسه اعلام کرد که بر اساس شواهد و مستندات، در جریان سرکوب اعتراضات آبان اقداماتی چون قتل، حبس، ناپدیدسازی قهری، شکنجه و اذیت و آزار معترضان بدون شک اثبات شده است. در آبان ۹۸ مردم غیرنظامی تحت حمله گسترده و سیستماتیک حکومت قرار گرفتند. حکومت جمهوری اسلامی در ۲۰ استان از ۳۱ استان ایران اقدام به کشتن شهروندان کرده است، ۷ هزار نفر در دست کم ۲۸ استان بازداشت و شکنجه شده‌اند. بیش از ۳۰۰ تن که می‌تواند به ۱۵۰۰ نفر هم برسد کشته شده‌اند.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که صدها نفر کشته شدند.

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته بود «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات بکنید.

فیلم زیر: این گزارش با عنوان "دادگاه آبان؛ جمهوری اسلامی مرتکب جنایت علیه بشریت شدە است" در مهرماه گذشته در بحبوبه اعتراضات پس از قتل حکومتی مهسا امنیتی توسط شبکه دویچه وله آلمان پخش شد. گزارشگر می گوید: علی‌رغم محکومیت سران جمهوری اسلامی به جنایات علیه بشریت در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، حکومت از سرکوب خشن معترضان دست نکشیده است...




www.youtube.com/watch?v=M3s3-0IVwDs

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: