آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 خرداد ماه 1402 = 25-05 2023

مقام حکومتی: با نگاهی مواجهیم که بی‌حجابی را نفی حکومت می‌داند

شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین روحانی در امور زنان در گفتگو با سایت امتداد گفته: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برخوردهای سلیقه‌ای در آینده نه چندان دور موجب گسترش اعتراضات خواهد شد، ضمن آنکه در پاسخ به این رفتارهای سختگیرانه شاهد آن هستیم که بی‌حجابی هم شیوع گسترده‌ای یافته است.

وی افزود: با توجه به پیشینه مداخله حداکثری حکومت در کشور ما تا حد زیادی حجاب به امری سیاسی تبدیل و از معنای دینی و فرهنگی خالی و در برابر اعتراضات سیاسی آسیب پذیر شده است، تا جایی که امروزه کشف حجاب مترادف با مخالفت با حکومت و محجبه بودن به معنای موافقت با حکومت تفسیر می شود. این آسیب در بلندمدت موجب کاهش هر چه بیشتر التزام به حجاب خواهد شد.

معاون سابق روحانی گفت: امروز با نگاهی مواجهیم که فقدان حجاب را نفی حکومت می‌داند و این در حالی است که چنین تفسیری حداقل در هیچ یک از کشورهای اسلامی، حتی در نفی با دین نداریم. همان تعبیری که از معاون رئیسی شنیدیم که اگر حجاب نباشد، جمهوری اسلامی معنی نخواهد یافت.

این در حالیست که لایحه عفاف و حجاب هنوز در مجلس خامنه ای اعلام وصول نشده، اما مخالفت‌ها با آن شروع شده است. البته نه از این بابت که چرا چنین لایحه‌ای قرار است تصویب شود؛ بلکه از این منظر که لایحه مذکور «ضعیف» است و نمی‌تواند جلوی «بی‌حجابی» را بگیرد.

برخی رسانه‌ها متن کامل لایحه «عفاف و حجاب» را که دولت رئیسی به مجلس شورای اسلامی فرستاده منتشر کردند. در این متن از عدم رعایت حجاب اجباری با عنوان «برهنگی» نام برده شده است.

روبوسی در انظار عمومی هم جرم شد

در بخش مقدمه این متن پیشنهادی که نسخه‌ای از آن به دست «اعتماد» رسیده، مواردی چون «برنامه‌ریزی گسترده مهاجمان به حریم سبک زندگی اسلامی-ایرانی»، «خلأ قانونی یا عدم کارایی قوانین و مقررات موجود برای پیشگیری از تخلفات عفاف و حجاب»، «ضرورت تعدیل رویکرد جرم‌انگارانه مطلق عدم رعایت حجاب شرعی در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵»، «ضرورت جرم‌زدایی کیفری در برخی مصادیق، قانون عفاف و حجاب و مقابله با مظاهر فساد و تباهی» به عنوان چرایی ارایه این متن تاکید شده است.

ماده یک متن پیشنهادی، مظاهر اعمال «منافی عفت عمومی» و «عدم رعایت حجاب اسلامی» شرح داده و نه به عنوان «جرم» که به عنوان «تخلف» بیان شده است: «عدم رعایت پوشش شرعی»، «روزه‌خواری»، «ترویج ادبیات و الفاظ منافی عفت عمومی»، «استفاده و ترویج نمادها و علایم مروج فرهنگ مبتذل غربی»، «ترویج و تظاهر به استفاده از مواد روانگردان و مسکر»، «هم‌آغوشی و روبوسی زن و مرد منجر به جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه»، «سگ‌گردانی و ترویج نگهداری سگ‌های زینتی»، «رقص منافی عفت عمومی» و «آلودگی صوتی با اجرا یا پخش موسیقی‌های غیرمجاز و مبتذل».

حجاب یکی از موضوع‌های پرچالش برای جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. بسیاری از مقامات حکومتی از آن با عنوان «خط قرمز نظام» نام می‌برند که پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و اقدامات مدنی زنان در اعتراض به اجباری بودن آن بیش از گذشته شکننده به‌نظر می‌رسد.

حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان خامنه ای گفته: در این زمینه نباید عقب‌نشینی کنیم و عقب‌نشینی هم نخواهیم کرد...

این در حالیست که یک کارشناس داخلی به سران حکومت توصیه کرده که بهتر است برای مصلحت نظام هم که شده عقب نشینی کنند. (فیلم زیر)





www.youtube.com/watch?v=gtVew9iOBjY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: