آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 خرداد ماه 1402 = 28-05 2023

نتیجه آخرین تحقیقات دانشمندان علوم سیاره شناسی درباره مریخ+فیلم

بر اساس داده‌های مریخگرد ناسا موسوم به اینسایت به طور متوسط پوسته مریخ بین ۴۲ تا ۵۶ کیلومتر ضخامت دارد و تقریباً ۷۰ درصد ضخیم‌تر از متوسط پوسته زمین است. (فیلم زیر)

وقوع لرزه‌ای در مریخ نشان داد پوسته آن ضخیم‌تر از زمین استبه گزارش نشریه ساینس نیوز‏، زمین لرزه‌ای که در مریخ رخ داد، نشان داد پوسته آن ضخیم‌تر از زمین است.

دانشمندان علوم سیاره شناسی اکنون به لطف قوی‌ترین مریخ لرزه‌ای که تاکنون مشاهده شده، می‌دانند که پوسته مریخ چقدر ضخیم است. محققان در مقاله‌ای که در "جئوگرافیک ریسرچ لترز "منتشر شده گزارش دادند به طور متوسط پوسته مریخ بین ۴۲ تا ۵۶ کیلومتر ضخامت دارد و تقریباً ۷۰ درصد ضخیم‌تر از متوسط پوسته زمین است.

این اندازه گیری بر اساس داده‌های مریخگرد ناسا موسوم به "اینسایت" انجام شده است. یک لرزه سنج ثابت امواجی را که به مدت چهار سال زمینی در داخل مریخ موج می‌زد، ثبت کرده است. در ماه می‌گذشته، کل سیاره با لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ که بیش از شش ساعت طول کشید، لرزید.

دویون کیم، زلزله شناس از زوریخ، می‌گوید: ما واقعاً خوش شانس بودیم که متوجه این لرزه شدیم و آن را ثبت کردیم.

اینسایت امواج لرزه‌ای را ثبت کرد که تا سه بار دور مریخ چرخید. این به کیم و همکارانش اجازه داد تا ضخامت پوسته کل سیاره را استنتاج کنند.

این گروه دریافتند که نه تنها پوسته مریخ ضخیم‌تر از پوسته زمین و ماه است، بلکه در سراسر سیاره سرخ ضخامت آن یکسان نیست و این ممکن است تفاوت ارتفاع شناخته شده شمال-جنوب را در مریخ توضیح دهد.




www.youtube.com/watch?v=k1zspGclK5Y

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: