آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 خرداد ماه 1402 = 28-05 2023

باراز ارز؛ حمله نظامی طالبان باعث افزایش قیمت دلار در ایران شد

گرچه گمانه زنی‌های معامله‌گران دلار و ارز همگی حاکی از ریزش قیمت دلار در آستانه سفر پادشاه عمان به ایران بود؛ اما اسکناس آمریکایی با خبر آغاز درگیری نظامی میان طالبان و ایران کانال عوض کرد تا نشان دهد آمادگی صعود را دارد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، بازار دلار روز شنبه شاهد نوسان صعودی بود. اسکناس آمریکایی در آغاز معاملات در بازار تهران به سمت پله هشتم و نهم کانال ۵۱ هزار تومان حرکت کرد و توانست به راحتی از کانال ۵۲ هزار تومانی عبور کند.

مرز حساس در بازار دلار و ارز

بازار دلار و ارز که چشم انتظار سفر پادشاه عمان به ایران بود با حرکت به سمت کانال بالاتر نشان داد به شدت نگران تنش‌های بین المللی و منطقه‌ای است و در صورتی که این تنش‌ها افزایش یابد، اسکناس آمریکایی مرز‌های جدیدی را طی می‌کند.

مرتضی افقه، اقتصاددان در این مورد با اشاره به درگیری نظامی ایران و طالبان گفت: هرگونه افزایش تنش سیاسی تهران با سایر کشورها؛ چه منطقه‌ای و چه بین المللی می‌تواند تاثیر منفی بر قیمت دلار و ارز، طلا و سکه و سایر بازار‌های مالی در تهران داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه قیمت دلار در ۱۰ روز آینده به چه سمت و سویی می‌رود، گفت: بازار دلار و ارز در ثبات موقتی است و فنر آن با کوچک‌ترین تلنگری درمی رود. هرچند جهش یا کاهش شدیدی فعلا در چند روز آینده در بازار نداریم.

اما سوال اصلی این است که دلار با خبر سفر قریب الوقوع حامل پیام برجام آیا ریزشی خواهد شد یا به دلیل تنش‌های سیاسی موجود خود را در کانال‌های بالاتر تثبیت خواهد کرد؟

افقه با اشاره به نشست شورای حکام افزود: پس از سفر پادشاه عمان به ایران احتمالا شاهد افزایش موقتی قیمت دلار و ارز به دلیل نگرانی از تحریم‌های جدید علیه ایران در این نشست باشیم.

منشأ تلاطم در بازار دلار و ارز

این اقتصاددان با بیان اینکه ثبات فعلی قیمت دلار در حال حاضر به شدت شکننده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: برخی مسئولان برای ثبات قیمت دلار و ارز بلوف می‌زنند که تحریم‌ها را دور زدیم، ولی این صحبت‌ها تنها برای تاثیرگذاری در متغیر‌های اقتصادی است و از آنجایی که دولت سرمایه اجتماعی خود را از دست داده این بلوف‌ها تاثیری بر قیمت دلار و ارز نداشته و ندارد.

به اعتقاد افقه، بازار دلار و ارز با دو مشکل اساسی روبروست؛ تداوم تحریم و بی کفایتی و بی تدبیری و بی ثباتی‌های مدیریتی. کابینه‌ای به شدت ضعیف بر سر کار است و این کابینه ضعیف به شدت متغیر و بی ثبات است. هر تغییری در وزیر اتفاق بیفتد تلاطمی در کلیه سطوح اجرایی کشور ایجاد می‌کند که بازار‌ها را متلاطم خواهد کرد.



بهرام May 28, 2023 01:46 PM

در بازار آزاد ارز هیچ دلار و یا یورو برای خرید و یا فروش موجود نیست

شخصا دیروز 6 خرداد به میدان فردوسی و خیابان منوچهری (پاساژ افشار) حتی چهارراه استانبول و سبزه میدان هم سر زدم و خواستار خرید ۵۰۰ دلار آمریکا بودم که حتی یک دلار و یا یک یورو هم در بازار آزاد برای فروش نبود ولی حواله درهم امارات به قیمت ۲۵ هزار تومان موجود بود این درحالی است که قیمت اسکناس درهم امارات ۱۴ هزار و ۳۸۰ تومان اعلام شد ولی اسکناس درهم در بازار آزاد موجود نیست

البته تحرکات طالبان را هم فروشندگان تایید کردند که علت گرانی دلار است ولی مهمترین عامل خریدهای بشدت سنگین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدای هم از وارد کنندگان مبایل و اجناس لوکس از بازار آزاد ارز بزرگترین دلیل نبود دلار و یورو در بازار ازاد بیان میشود که تغریبا بازار را از دلار و یورو تخلیه کرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: