آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 خرداد ماه 1402 = 29-05 2023

شعله ور شدن جنگ درونی باند حاکم در هراس از چشم انداز آینده نظام

حمیدرضا جلایی‌پور از مقامات سابق حکومتی گفته: کشور در باتلاق مشکلات و بحران‌ها گیر کرده است. در بین کثیری از مردم ایران چشم‌انداز امیدبخشی برای آینده نیست. نخبه به فکر مهاجرت است؛ جوانان یا ازدواج نمی‌کنند یا بچه‌دار نمی‌شوند؛ کثیری از بدنه مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

در همین حال روزنامه شرق نوشت: بعد از پیاده‌شدن شمخانی از قطار دولت و دبیری شورای عالی امنیت ملی، تندرو‌های حامی دولت به دنبال حذف یکی دیگر از اعضای کابینه به نفع خود هستند. پست معاون اولی که محمد مخبر در اختیار دارد.

درخواست برای حذف مخبر و انتصاب پرویز فتاح یک بار هم پیش‌تر مطرح شده بود، اما ظاهرا این پروژه بار دیگر آغاز شده است. اینکه چه زمانی به سرانجام برسد یا آنکه چه زمان، مخبر از رقابت‌های درونی خسته شده و مانند شمخانی با نوشتن شعری «کنار برود»، مشخص نیست. بااین‌حال می‌توان این نظر را داشت که ظاهرا تلاش برای حذف یک نفر از تیم اقتصادی دولت و نشاندن یکی از نزدیکان تفکر پایداری (باند فاشیستی موسوم به جبهه پایداری) قطعی است.

تجربه نشان داده جریان پایداری به حملات خود تا رسیدن به نقطه نهایی ادامه خواهد داد. با این حال بسیار بعید است که ابراهیم رئیسی تصمیم بگیرد محمد مخبر را زودتر از پایان دولتش از زمین بازی اخراج کند یا شرایطی را برایش به وجود بیاورد که مانند شمخانی خواستار تعویض خود باشد.

شرق نوشت: با‌این‌حال در صورتی که رئیسی دست به چنین ریسکی بزند تا برای رهایی از وضع موجود، از مخبر قربانی بسازد، نه‌تن‌ها این قربانی به کمک او نخواهد آمد، بلکه وضعیت دولتش را بسیار شکننده خواهد کرد.

چگونه شیرینی حاکمیت یکدست خامنه‌ای زهر شد!

خامنه‌ای انتصاب رئیسی را از مهمترین فرازها و شیرینی‌های سال ۱۴۰۰ عنوان کرده بود. دولتی که دو سال پیش با جراحی و خون‌ریزی شدید ناشی از حذف بدنهٔ گسترده‌ ای از نظام از جمله افرادی مانند علی لاریجانی برپا کرد و نام آن را «دولت جوان انقلابی» گذاشت و این‌گونه حاکمیت یکدست را ساخت.

خامنه‌ای می خواست تا با بستن شکاف های درون حاکمیت و با سرکوب و خفقان مانع از قیام شود. اما واقعیت عینی جامعه انفجاری سبب شد که دفتر حساب‌های رهبر درمانده درهم بریزد و بحران سراپای حاکمیت یکدست انقباضی را فرا بگیرد. این‌گونه شیرینی حاکمیت یکدست خامنه‌ای، اکنون با تشتت تصاعدی در کام او تلخ و زهر شده است.






Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: