آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 خرداد ماه 1402 = 29-05 2023

صدور احکام ظالمانه زندان برای سه زندانی سیاسی زن محبوس در اوین

سه زن زندانی سیاسی محبوس در اوین بدون داشتن وکیل به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند

گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد شیوا اسماعیلی، زینب همرنگ و سودابه فخارزاده، سه زن زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با حکم قاضی ایمان افشاری به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شده و از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

بر اساس این حکم که روز یکشنبه هفتم خرداد در زندان اوین به آنها ابلاغ شده، زینب همرنگ، ۵۰ ساله، بابت اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس، سودابه فخارزاده، ۶۵ ساله، بابت اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس و شیوا اسماعیلی، ۵۸ ساله، برای اتهاماتی ازجمله اجتماع و تبانی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

این زنان در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.

آنها از زمان بازداشت تاکنون از حق داشتن وکیل محروم بوده و در جلسه دادگاه که ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، بدون حضور وکیل محاکمه شده بودند.

اطلاعات رسیده حاکی است این زنان زندانی از زمان بازداشت دو ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ اوین بودند و بعد به بند عمومی منتقل شدند.

آنها بعد از بازداشت در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین توسط بازپرس محمدی تفهیم اتهام شدند و بعد پرونده‌شان به دادگاه انقلاب ارسال و به صدور حکم منجر شده است.

از میان این افراد زینب همرنگ مبتلا به فشار خون بالا، سیاتیک، سردردهای مزمن و افسردگی است. او معلم بازنشسته و اهل شهرستان مغان واقع در استان اردبیل است. همرنگ پیشتر نیز در پرونده‌ای دیگر مدت دو سال را در زندان اوین تحمل حبس کرده بود.

همچنین مهدی وفا، پسر شیوا اسماعیلی از یک سال دوران محکومیت شش سال حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

در ماه‌های اخیر و در پی جنبش «زن، زندگی، آزادی» فشار جمهوری اسلامی به زنان معترض و زندانی بیشتر شده است.

روز یکشنبه، سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری و زندانی پیشین، نیز از پرونده‌سازی جدید جمهوری اسلامی علیه خود خبر داد و اعلام کرد که از او خواسته شده برای دفاع از «اتهام انتسابی»، در پنج روز آینده در دادسرای اوین حاضر شود.

رشنو در اینستاگرام خود نوشت: «پرونده جدید ساخته شده و امروز ابلاغیه زدن که برای تفهیم «اتهام» یا «اتهامات انتسابی» باید برم دادسرای اوین. مثل این که همین پنج تا پست اینستاگرام کافی بوده.»

پیشتر در روز جمعه پنجم خرداد، اینستاگرام نرگس محمدی خبر داد که او و گلرخ ایرایی از ۱۶ اردیبهشت با دستور دادسرای امنیت اوین و به دلیل ارائه سخنرانی به نشست مجازی «برای نجات ایران» ممنوع الملاقات شده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: