آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 10 خرداد ماه 1402 = 31-05 2023

مذاکرات اتمی؛ هشدار مهم یک مشاور اروپايی: این ایستگاه آخر است

مدیرکل آژانس اتمی ادعای رسانه‌های حکومتی ایران درباره «حل و فصل» برخی اختلافات را رد کرد و گفت: موضوعات مورد اختلاف میان این آژانس و تهران پیچیده است و هنوز ما به هیچ ایستگاه پایانی نرسیده‌ایم».

در همین حال یک مشاور ایرانی تبار اتحادیه اروپا گفت: دلیل اصلی سفر مقامات عمانی به ایران تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای است. مهرداد عمادی می‌گوید هنوز دو مانع عمده توافق به قوت خود باقی است اما این آخرین فرصت حکومت ایران است و باید به زودی اعلام کند که به توافق بر می‌گردد یا نه.

به گزارش تجارت نیوز، این مشاور اتحادیه اروپا گفت: سفر سلطان عمان به ایران بی‌ارتباط با توافق هسته‌ای نیست و حتی می‌توانم بگویم سفر این مقام عمانی به ایران آخرین ایستگاه قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. الان توپ در زمین بازی ایران است و این احتمالا آخرین باری است که چنین فرصتی برای توافق در اختیار حکومت ایران قرار بگیرد.

وی افزود: مذاکره جدیدی در کار نیست و حکومت ایران باید درباره پذیرفتن توافق و یا نپذیرفتن آن تصمیم بگیرد. مثالی که می‌توانم بزنم این است که شما می‌خواهید خانه‌ای بخرید. ۲۰ بار این خانه را از نزدیک دیده‌اید، درباره خرید آن چانه‌زنی و مذاکره کرده‌اید و همه جزئیات را می‌دانید و حالا فرصت آخر است که سر میز بنشینید و بگویید این خانه را می‌خواهم یا نه.

عمادی گفت: در اروپا این نگاه وجود دارد که حکومت ایران سال‌هاست بر سر میز مذاکره مانده و تنها هدفش خریدن زمان برای نظامی کردن پروژه اتمی خود است. برای همین است که اروپا دیگر تمایلی به این ندارد که با تهران بر سر میز مذاکره بنشیند.

وی افزود: جو منفی برای مذاکره همچنان وجود دارد و سه عامل هم به تشدید آن دامن زده است. پرونده‌ای که درباره سخت‌افزارهای نظامی که ایران به روسیه داده جزئیات بسیار بیشتری پیدا کرده است. این جو منفی در لهستان، آلمان و انگلستان بیشتر است و در فرانسه این جو کمتر منفی است.

دومین مساله اینکه ایران دوباره در آستانه رسیدن به یک توافق و در این روزهای خاص از تجهیزات نظامی رونمایی می‌کند که معنای خاص خود را دارد. نمونه آن رونمایی از موشک بالستیک چند کلاهک است که اصلا در زمان مناسبی رونمایی نشد. رونمایی از این موشک‌ها هم در جلسه پاریس مطرح شد و هم در لندن و در هر دوی این جلسات انعکاس منفی داشت.

این دو عامل در کنار عامل سومی که نمی‌توانم فعلا مطرح کنم به جو منفی علیه ایران دامن زده است. البته سومین عامل هم احتمالا به زودی رسانه‌ای می‌شود. این اقدامات باورپذیری بازگشت ایران به میز مذاکره یا بازگشایی سایت‌های هسته‌ای و موارد این چنینی را سخت می‌کند.

در ۲۰ سال اخیر هیچ گاه نظام سیاسی ایران به شفاف‌سازی باورمند نبود‌ه است. ما هیچگاه باور نداریم که طرف ایرانی در مذاکرات سیاسی و اقتصادی شفاف و مستقیم حرف بزند. همیشه نکاتی وجود دارد که گفته نمی‌شود.

ما از طریق کانال‌هایی که داشته‌ایم بارها شنیده‌ایم که ایران گفته می‌خواهد به پای میز مذاکره برگردد و این بار برای توافق جدی است. اما نتیجه چیز دیگری بوده و در عمل اتفاق دیگری رخ داده است.

مشاور اتحادیه اروپا در پایان گفت: اما یک نکته را باید در نظر داشته باشیم با توجه به اجرای پروژه نظامی شدن برنامه اتمی ایران، ضرورت نظارت مستقیم بر فعالیت‌های آنها بیشتر می‌شود. برای همین است که من همان ابتدای مصاحبه تاکید کردم که برای هر دو طرف، این ایستگاه آخر است.





سام May 31, 2023 02:33 PM

« مشاور اتحادیه اروپا »
برو کشکتو بساب

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: