آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 خرداد ماه 1402 = 01-06 2023

برجام؛ تصمیم بایدن چیست؟ پیش بینی روزنامه سپاه/نظر کاخ سفید

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران در گزارشی از نزدیک بودن توافق میان حکومت ایران و غرب بر مساله برجام خبر داده است.

بخش‌های مهم گزارش این روزنامه حکومتی را بخوانید:

سفر دو روزه سلطان عمان به تهران که وزیر خارجه عمان آن را «تاریخی» تعبیر کرد، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است. نشانه‌های چنین چشم‌اندازی، از تهران تا واشنگتن و از آنجا تا وین و تل‌آویو آشکار است.

مقام‌های اسرائیلی که شامه منحصر به فردی در رصد تحرکات سیاست خارجی امریکا دارند، گفته‌اند نگران یک توافق هسته‌ای موقت بین امریکا و ایران در «روز‌ها و هفته‌های آینده» هستند.

در واشنگتن، بحث‌ها درباره تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن مجدداً بالا گرفته و در وین، خبر‌هایی درباره کم شدن اختلافات ایران و آژانس بر سر پرونده‌های مورد اختلاف مطرح است و سرانجام، مثل همیشه در تهران، ناظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز را نشانه واکنش هوشمند بازار به تحولات سیاست خارجی ارزیابی می‌کنند.

واقعیت این است که تهران، واشنگتن و دول اروپایی هرکدام، دلایلی قانع‌کننده برای مخفی نگه داشتن مذاکرات هسته‌ای دارند. اتفاقات ۹ ماه گذشته در ایران که اروپا و امریکا را به سمت تعلیق مذاکرات احیای برجام سوق داد، باعث شده دولت بایدن و متحدان اروپایی او به شکلی کم‌سابقه تحت فشار اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج قرار بگیرند؛ چیزی که آن‌ها را وادار کرد به سمت محرمانه نگه داشتن مذاکرات با تهران سوق پیدا کنند.

در تهران نیز، دلایل کمابیش مشابهی وجود دارد که دولت ابراهیم رئیسی را به پوشیده نگه داشتن مذاکرات راغب می‌کند، مسیری که دولت قبلی ایران نیز در آن گام برداشت.

مذاکرات احیای برجام در دستور کار ما نیست

این پیش بینی خوش‌بینانه روزنامه سپاه پاسداران در حالیست که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه شب گفت: مذاکرات احیای برجام در دستور کار ما نیست.

رادیو فردا در گزارشی اعلام کرد: یک روز پس از گزارشی در خصوص سفر یک مقام کاخ سفید به عمان٬ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید٬ روز چهارشنبه ۱۰ خرداد بار دیگر تاکید کرد که پرونده توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا توافق هسته‌ای ایران) «در حال حاضر در دستور کار نیست.»

او اضافه کرد: دولت آمریکا همچنان به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران است و هرگز به جمهوری اسلامی اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

این مقام کاخ سفید در ادامه اظهار داشت، ایران «با حسن نیت» برای دستیابی به یک را‌ه حل دیپلماتیک مذاکره نکرد و با توجه به آشوب داخلی در این کشور و همچنین حمایت جمهوری اسلامی «از روسیه»، دولت آمریکا تصمیم گرفت که چنین مذاکراتی دیگر در اولویت نباشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: