آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 خرداد ماه 1402 = 02-06 2023

سازمان ملل مشروعیت خود را با رژیم خامنه‌ای از دست داده است

جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ۲۱ نائب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده است. یکی از وظایف کشورهای منتخب به عنوان نائب رئیس، مدیریت نشست‌های مجمع آتی سازمان ملل خواهد بود. ماموریت رئیس جدید و کشورهای نایب آن از روز پنجم ماه سپتامبر آغاز می‌شود و به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.

در پی انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای نواب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل، موجی از انتقادها نسبت به این انتخاب، از سوی برخی کشورها و فعالان سیاسی و حقوق بشر به راه افتاد.

نماینده آمریکا در امور مدیریت و اصلاحات سازمان ملل، بعد از این انتخاب گفت: «کارنامه رژیم ایران، متاسفانه، به خودی خود گویاست. این کشور از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل سرپیچی می‌کند، حقوق بشر شهروندان خود را نقض می کند... و به ناامنی و تشویق خشونت در سراسر خاورمیانه و جهان دامن می‌زند.»

او گفت: «رژیم ایران نمی‌تواند در نقش خود به عنوان نائب رئیس مجمع عمومی، به عنوان میانجیگری صادق عمل کند، چون بارها نشان داده که نه فقط به دنبال بهبود صلح و امنیت در جهان نیست، بلکه علیه آن فعالیت می‌کند.»

هیلِل نویِر، وکیل‌ بین‌المللی حقوق بشر و مدیر سازمان غیردولتی «دیده‌بان سازمان ملل»، نیز در توئیتی در واکنش به انتخاب جمهوری اسلامی نوشت: «این رژیمی است که از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد سرپیچی می‌کند، حقوق بشر شهروندان خود را زیر پا می‌گذارد و تروریسم را در سراسر جهان دامن می‌زند.»

محمد مقیمی وکیل دادگستری نیز در حساب توئیتر خود این انتخاب را «مایه شرمساری» دانست و نوشت: سازمان ملل متحد بار دیگر با تمام وجود یادآور شد که ساختاری ناکارآمد، ناعادلانه و نامعقول دارد.

لادن بازرگان، فعال حقوق بشر نیز نوشت: جمهوری اسلامی به تازگی از پنجم سپتامبر برای یک دوره یک ساله به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد. ما باید در مورد نهادهای قدیمی و به روز کردن آنها تجدید نظر کنیم. سازمان ملل مشروعیت خود را از دست داده است و بیشتر یک شوخی است تا یک نهاد واقعی...



اسمال در نیویرک June 2, 2023 05:19 PM

نظر من اینکه یک مشت احمق بیعور بی سواد در آن طویله خوب میچرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: