آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 خرداد ماه 1402 = 03-06 2023

برجام؛ فایننشال تایمز: احتمال توافق کم است/پیش‌ بینی قیمت دلار

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا و کشور‌های اروپایی بحث‌ها درباره چگونگی تعامل با رژیم ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن را با نگرانی از اینکه توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خطر بروز جنگی منطقه‌ای را در بر داشته باشد، از سر گرفته‌اند.

فایننشال تایمز نوشت: برخی دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین چندین بار با امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل دیدار کرده است. این مذاکرات، اولین ارتباط مستقیم از زمان خروج ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. یک منبع نزدیک به دولت (آمریکا) گفت که این مذاکرات عمدتا بر امکان تبادل زندانی متمرکز بوده است.

یکی از دیپلمات‌هایی که در جریان این مذاکرت بوده است، گفت که تبادل زندانی آغازگر مذاکرت برجام خواهد بود ولی احتمال این که توافقی در این زمینه انجام شود کم است، اما ممکن است توافقی موقتی در کار باشد.

بازار امیدی به گشایش‌های اقتصادی ندارد

به گزارش تجارت نیوز، کارشناسان معتقدند که با وجود انتشار اخباری چون احتمال از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام و همچنین بازی چندباره دولت با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده، واقعیت‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور، مانع از کاهش قیمت دلار شده است.

این منبع نوشت: مدتی است که قیمت دلار در محدوده ۵۱ هزار تومان نوسان اندکی دارد و اخباردرمانی هم نتوانسته است نرخ ارز را به کانال پایین‌تر ببرد. برخی کارشناسان این موضوع را تا حدودی نگران‌کننده می‌دانند. چرا که دلار در ماه‌های خرداد و تیر به طور سنتی در کف قیمت سالانه خود قرار دارد و نرخ‌های فعلی می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت در ماه‌های باقیمانده سال باشد.

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی با اشاره به رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه دلار به شکل سنتی در خرداد و تیر در کف قیمت سالانه است گفت: این موضوع نگران‌کننده است. زیرا اگر کف قیمت دلار را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم کار برای باقیمانده سال سخت می‌شود؛ این در حالی است که با وجود سیگنا‌ل‌های سیاسی انتظار افت قیمت دلار و برگشت به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی را داشتم اما بازار تمایلی به افت ندارد.




بهرام June 3, 2023 10:54 AM

خامنه ای برای بالا بردن قیمت اجناس و مواد غذایی و سوخت و مسکن و خودرو از بالا بردن دلار استفاده میکند و زمانی که قیمتها بالا رفتند سپس قیمت دلار را پایین می آورد و این کاریست همیشگی و هر ساله ولی امروز قیمت واقعی دلار در ایران از ۷۲۰ هزار تومان گذشته

بازار آزاد ارز در ایران دیگر وجود ندارد چون اکثر فروشندگان دلار بازار آزاد یا در زندان هستند و یا آنها که به صرافی ها وابسته بودند دیگر ارزی دریافت نمیکنند چون دلار سهمیه ای با حساب بانک ملی پخش میشود

دریافت کنندگان ارز دولتی هم دلاری به بازار آزاد نمیفروشند چون دردسرش بالاست و بهترین کار برای آنها حساب بانکی در خارج از کشور است که به نام اقوام نزدیک خارج کشور خود که اقامت و یا ملیت کشورهای اروپایی و نروژ یا کانادا را دارند پرداخت میکند تا روز فرار بکار آید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: