آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 تیر ماه 1402 = 08-07 2023

ضبط گذرنامه ترانه علیدوستی/نازیلا معروفیان خبرنگار بازداشت شد

ترانه علیدوستی در پیام‌هایی در شبکه اجتماعی جدید ترِدز خبر داد که پاسپورتش توسط وزارت اطلاعات ضبط شده است. خانم علیدوستی با این حال تاکید کرده است که اگر پاسپورتش را هم داشت، ایران را ترک نمی‌کرد.

خانم علیدوستی مشهورترین بازیگر زن ایرانی بود که به نشانه همراهی با معترضان به حجاب اجباری، تصویر بدون روسری‌اش را در صفحه اینستاگرام خود با شعار «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرد. این بازیگر بعد از اعتراض به اعدام چند تن از معترضان در آذرماه پارسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود سه هفته آزاد شد.

نازیلا معروفیان خبرنگار اهل سقز بازداشت شد

هه‌نگاو، سایت خبری که اخبار مربوط به مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، روز شنبه خبر داد که نازیلا معروفیان، خبرنگار اهل سقز، در تهران بازداشت شده است.

خانم معروفیان روز جمعه در یک رشته‌توئیت تجربه خود از هجوم مأموران امنیتی به منزلش و بازرسی خصوصی‌ترین وسایل شخصی‌اش را روایت کرده بود: تجربه‌ام در خصوص روزی که وزارت اطلاعات ریختن خونه‌م رو میخوام بنویسم. باز هم تاکید می‌کنم هدف از گفتن این اتفاق شخص نازیلا معروفیان نیست بلکه اتفاقیه که ما تو ایران با پوست و گوشت و استخون تحمل می‌کنیم...

او پیش تر در توئیتر نوشته بود بعد از انتشار روایتی از برخورد توهین‌آمیز نیروی «یگان ویژه» با خود در تئاتر شهر، «خیلی محترمانه از تحریریه جدید اخراج شدم.»

اشاره این خبرنگار به توئیت خود در روز ۲۲ خرداد است که خبر داد یک مأمور یگان ویژه به وی توهین جنسی کرده بود.

او نوشته بود: «یگان ویژه تو تئاترشهر به من گفت این چه سر و وضعیه؟ البته چون جنده‌ای اینطوری لباس میپوشی.»

خانم معروفیان روز ۲۵ خرداد در ادامه توئیت‌های دنباله‌دار خود نوشته است: «بعد از زندان دو رویه در مورد من صورت گرفت. یک تهدیدهای پیاپی توسط بازجوم و طرد شدن و اجازه کار ندادن در تحریریه‌ها. همه این‌ها بخاطر اینکه من فقط یک منتقد معترضم.»

او اضافه کرده چنین برخوردهایی برای آن است که افراد به «خودکشی» برسند یا از کشور «فراری» شوند.

این روزنامه‌نگار در عین حال تأکید کرده «تا روزیکه زنده‌ام مینویسم و تو مملکتم میمونم.»

به گزارش رادیو فردا، توهین‌های جنسی و تعرض مأموران حکومتی به زنان در ایران که پیش از این نیز بارها مطرح بود، طی اعتراضات اخیر مستند شد و علاوه بر وجود ویدئوهایی حاوی این موارد، فعالان حقوق بشر و شماری از زندانیان سیاسی نیز به صراحت در این زمینه شهادت دادند.




www.youtube.com/watch?v=AQrSavAFIVY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: