آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 تیر ماه 1402 = 09-07 2023

رئیس جمهور اوکراین، پوتین و اردوغان را به جان هم انداخت+فیلم

زلنسکی در بازگشت از سفر استانبول چند فرمانده نظامی اوکراین که از زندان‌های روسیه به ترکیه منتقل شده‌اند را همراه خود به کشور بازگرداند. (فیلم زیر). سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید این اقدام ناقض تعهدات ترکیه درباره اسیران تبادل شده است.

این فرماندهان نظامی در بندر ماریوپل پس از درگیری های شدید در اطراف کارخانه ذوب آهن آزوف دستگیر شده بودند که از نخستین روزهای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در محاصره نیروهای روسی قرار گرفته بود.

پس از هجوم نیروهای روسی برای تصرف کامل بندر ماریوپل شماری از نظامیان و شهروندان غیرنظامی اوکراین در تونل‌ها و تاسیسات کارخانه ذوب‌آهن آزوف سنگر گرفتند و تا مدتها به مقاومت در برابر اشغالگران ادامه دادند. پس از سقوط کارخانه آزوف در ماه مه تعدادی از نظامیان اوکراینی به اسارت گرفته شدند که با میانجیگری ترکیه با سربازان زندانی روسیه مبادله شدند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید چند فرمانده "گردان آزوف" و شماری دیگر از فرماندهان نظامی این کشور در پی مذاکره با طرف ترکیه‌ای به خانه بازگردانده شده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاخ کرملین روز یک‌شنبه خروج نظامیان اوکراینی از استانبول را "نقض مستقیم" توافق‌های انجام شده از سوی ترکیه خواند. وی گفت: آزادی فرماندهان اسیر گردان آزوف از زندان‌های روسیه با این پیش‌شرط انجام شد که آنها تا پایان جنگ در ترکیه بمانند.

او ادعا کرده که ظاهرا ناتو فشار زیادی بر ترکیه وارد کرده تا زلنسکی پیش از آغاز اجلاس هفته آینده اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در لیتوانی (روزهای سه شنبه و چهارشنبه) بتواند موفقیتی نشان دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اتهامات روسیه در اظهاراتی غیرمنتظره گفت که اوکراین شایستگی عضویت در ناتو را دارد.




www.youtube.com/watch?v=H3tBSMmtuFE

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: