آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 مرداد ماه 1402 = 26-07 2023

چرا هندبال زنان ایران از کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی حذف شد؟

هندبال زنان ایران با وجود صعود تاریخی در هر سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به مسابقات قهرمانی جهان، از کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی حذف شده است.

هندبال زنان با درخشش مستمر در تمام رده‌های سنی، در فهرست تیم‌های حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو گنجانده شده بود، با این حال ستاد عالی بازی‌های آسیایی در ویرایش نهایی، این تیم را کنار گذاشته است.

تبعیض جنسیتی در ایران هنگام اعزام‌ تیم‌های ورزشی همواره با بهانه‌هایی از قبیل ضعف تیم‌های زنان و تفاوت کیفی با رقبا توجیه می‌شود.

در عکسی که خبرگزاری فارس از نشست ستاد عالی بازی‌ها منتشر کرده، ۱۴ مرد و فقط یک زن حضور دارند، جلسه‌ای که اردیبهشت از تأیید حضور زنان هندبالیست در هانگژو خبر داد و درباره مردان، تصمیم به بررسی مجدد گرفته شد. اما در نهایت و بدون ادای توضیح، اعزام زنان لغو شد.

این در حالی است که تیم مردان راهی چین می‌شود.

خدیجه قانع مربی تیم ملی زنان می‌گوید: «کاش وزارت ورزش و کمیته المپیک بارها قول اعزام هندبال زنان به هانگژو را نداده بودند. متأسف هستیم که کمیته روی حرفش نماند و تیم را حذف کرد. اگر قرار باشد با همین دیدگاه پیش بروند، پس زنان ورزشکار چه زمانی پیشرفت خواهند کرد؟ صرفاً هندبال را نمی‌گویم و منظورم همه ورزش زنان است.»

محدودیت‌های اعزام در رشته‌هایی از ورزش زنان که تلویزیون حکومتی ایران پخش می‌کند، کمتر است. مانند تیراندازی که درگیری تن به تن وجود ندارد یا قایقرانی که لباس‌ها دیده نمی‌شود و ۱۴ قایقران زن اعزام خواهند شد.

اما ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال زنان که تصاویر قهرمانانش بارها با اعتراض مقامات مذهبی، سیاستمداران تندرو و رسانه‌های حکومتی مواجه شده، شرایط متفاوتی دارند.

به گزارش رادیو فردا، طبق نابرابری جنسیتی در سیاست‌های ورزشی جمهوری اسلامی، این رشته‌ها به بازی‌های آسیایی چین که مراسم افتتاحیه‌اش کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود اعزام نمی‌شوند.

روزنامه البرز ورزشی درباره حذف زنان هندبالیست نوشت:‌ «هندبال بانوان تنها رشته توپی است که چنین دستاوردی داشته و در سه رده سنی جهانی شده. ستاد عالی، اشتباه و تبعیض نابخشودنی و بزرگی مرتکب شده و فرصت را از بانوان ایران به ناحق گرفته و ضربه‌ای مهلک به ورزش بانوان وارد کرده.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: