آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 مرداد ماه 1402 = 26-07 2023

بانوی روزنامه نگار در دادگاه: افتخار می‌ کنم که در کنار مردم ماندم

رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان با اعلام اینکه خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شده است، اعلام کرد: «این دو خبرنگار وظیفه خود را انجام دادند و این ربطی به جاسوسی ندارد. از حکومت ایران می‌خواهیم این دو خبرنگار را از همه اتهاماتی که به آنها وارد کرده است، تبرئه کند.»

پیش از این وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیلوفر حامدی و الهه محمدی را وابسته به سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کرده بود که "در برخی کشورها، دوره‌های براندازی و جنگ‌های ترکیبی دیده‌اند"؛ اتهامی که البته از سوی هر دو خبرنگار رد شده است.

الهه محمدی، خبرنگار ایرانی که برای پوشش مراسم تشییع مهسا (ژینا) امینی در سقز به زندان افتاده امروز در دادگاه انقلاب از خود دفاع کرده و با رد ارتکاب هرگونه جرمی گفته است: «افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم.»

روز گذشته نیلوفر حامدی، دیگر خبرنگار زندانی هم در آخرین جلسه دادگاه گفت: «به عملکردم به‌عنوان روزنامه‌نگار افتخار می‌کنم.»

خانم‌ها محمدی و حامدی، دو خبرنگاری هستند که در ارتباط با پوشش خبری کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد بازداشت شده‌اند. به جز این دو ده‌ها خبرنگار ایرانی دیگر در ماه‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی که دفاعیات او را در شبکه‌های اجتماعی همرسانی کرده ابراز امیدواری کرده که با توجه به رد همه اتهامات و «دفاعیات صریح» او، خانم محمدی تبرئه و آزاد شود.

در آبان ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ایران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کردند و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.

طرح اتهام‌های این‌چنینی بدون ارائه مستندات و مدارک علیه منتقدان حکومت یا روزنامه‌نگاران، و حتی تلاش برای اعتراف‌گیری دروغین با فشار و شکنجه از رویه‌های دستگاه‌های قضایی و امنیتی حکومت ایران است.

مطابق آنچه سعید پارسایی منتشر کرده، الهه محمدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صحبت‌های خود را «به نام قلم» آغاز کرده و گفته در ۱۵ سال فعالیت حرفه‌ای خود تنها در مسیر بازتاب صدای مردم و بهبود زندگی آنها قدم برداشته است.

خانم محمدی تاکید کرده است: «من هیچ ارتباطی با هیچ دولت خارجی‌ای نداشته‌ام و افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم.»

این روزنامه‌نگار زندانی از فشارهای امنیتی علیه خبرنگاران انتقاد کرده و گفته به جای به زندان انداختن و بلاتکلیف گذاشتن خبرنگاران، دستگاه‌های حکومتی در ایران باید به حرف‌های مردم گوش دهند.

به گزارش بی بی سی، خانم محمدی گفته: «من و نیلوفر حامدی به عنوان نمایندگانی از بدنه رنجور و شریف مطبوعات ایران در حالی محاکمه می‌شویم که به واسطه برخوردهای امنیتی با خبرنگاران صادق و متعهد، مرجعیت رسانه به خارج از کشور منتقل شده و این برخوردهای شدید با روزنامه‌نگاران موجب آزردگی مردم شده است.»

او گفته مقام‌های حکومت باید صدای مردم، و به ویژه صدای زنان و مطالبه به حق آنان را بشنوند.

دادگاه خانم محمدی برخلاف درخواست او به طور غیرعلنی برگزار شد.

در روزهای اخیر و در آستانه آخرین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی بسیاری از فعالان مدنی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی با آنها ابراز همدلی و همبستگی کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: