آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 مرداد ماه 1402 = 17-08 2023

تحلیلگر: حاکمیت یکدست درحال از هم گسستگی/نخ تسبیح پاره شده

احمد زیدآبادی در روزنامه هم‌میهن نوشت: آغاز مرحلۀ مقدماتی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گسست‌های پنهان در صفوف اصولگرایان را آشکار کرده و با ادامۀ روند کنونی به نظر می‌رسد این گسست‌ها به گسل‌های فعال تبدیل شوند. گسترش شکاف و اختلاف در بین اجزاء مختلف اصولگرایی، اقتضای یکپارچه شدن قدرت در جناح آنان است و بنابراین، امری غیرمترقبه و غافل‌گیرکننده به شمار نمی‌رود.

در حقیقت، نخ تسبیح اتحاد اجزاء مختلف اصولگرایان در ربع قرن اخیر، حضور جناح اصلاح‌طلب و یا اعتدال‌گرا در صحنۀ سیاسی و یا ساختار قدرت بوده است؛ اما اکنون که این دو گرایش از چارچوب قدرت رسمی به بیرون رانده شده و ظاهراً اکثریت آنان نیز قصد و برنامه‌ای برای بازگشت دوباره به صحنۀ رقابت سیاسی و به واقع ایفای نقشِ «متحدکنندۀ» صفوف اصولگرایان را ندارند، کاملاً طبیعی است که اختلاف بین گرایش‌های گوناگون جناح حاکم تشدید و از پرده برون افکنده شود.

با این حال، اختلاف بین طیف‌های مختلف اصولگرایی از نگاه یک ناظر بی‌طرف، تا این لحظه مفهوم سیاسی مشخص و قابل تعریفی پیدا نمی‌کند. اختلاف سیاسی معنادار معمولاً بر سر نحوۀ ادارۀ کشور و برنامه‌های متفاوتِ حکمرانی رخ می‌دهد، حال آنکه اختلافات بین اصولگرایان عمدتاً از جنس سهم‌خواهی‌های باندی و گروهی به قصد کنترل بیشتر بر مجلس و دولت و تصاحبِ مناصب تقنینی و اجرایی از سوی رفقا و مریدان و وفاداران به خودشان به نظر می‌رسد. ظاهراً به همین دلیل است که هیچ‌کدام از آن‌ها تاکنون شعار یا برنامه‌ای که سبب برانگیختن و ترغیب اقشار عادی و یا میانۀ جامعه برای حضور در پای صندوق‌های رأی به نفع آنان شود، مطرح نمی‌کنند و از طنز روزگار، همگی برای جلب نظر پایگاه تندروتر اصولگرایی به رقابت با یکدیگر برخاسته‌اند!

در واقع، هریک از طیف‌های اصولگرایی به استثنای برخی از چهره‌های سنتی، اما فاصله‌دارِ آن‌ها با شاکلۀ اصلی قدرت، هر کدام می‌کوشند تا خود را نسبت به رقبای جدیدشان، نامنعطف‌تر و با «خلوص انقلابی» بیشتر نشان دهند و بدین‌وسیله دلِ نیرو‌های اصطلاحاً «پا به رکاب» و «سوپرانقلابی» را به دست آورند. چنین رویکردی طبعاً رقابت بین آنان را از لحاظ سیاسی به کلی از مفهوم و معنا تهی می‌کند و انتخابات را نیز به سطح یک منازعۀ پوچ و بی‌محتوا بر سر تسخیر قدرت فرومی‌کاهد.



مازیاربرنا August 17, 2023 12:59 PM

خب بالاخره یکی یکی دوستان بعد از 44 سال دارند از خواب خوش بیدار میشن
صبح شان بخیر! تازه اینها روشنفکر دینی بودن و خوابشان اینقدر سنگین بود وای بحال بسیجی ها و نماز جمعه ای ها
بعضی ها وقتی مقابل ورودی کوچه ی بن بستی میرسند,با وجودیکه سواد ندارند ولی از روی تجربه میدانند که آن گذر بن بست است بعضی ها هم که سواد دارند تابلو را نگاه میکنند و متوجه میشوند ولی بعضی ها که ایمانشان قوی است باوجودیکه سوادهم دارند,پیش خود فکرمیکنند که انشاالله واگرخدابخواهد کوچه در رو دارد و میشود میانبر زد أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هممیهنان مسلم ما هم از همین قماش هستند و 44 سال هرچه فریاد زدیم که این راه به ترکستان است بخرجشان نرفت که نرفت خب حالا یکی یکی دارند بیدار میشوند فقط لازم بود که 44 سال کشور بباد رود و بهترین جوانان کشته شوند تابیدارشن

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: