آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 شهریور ماه 1402 = 16-09 2023

مردم ایران بیش از هر زمان دیگر در برابر ضحاک ایستاده‌ اند+فیلم

منابع رادیو فردا از «حبس خانگی» خانواده مهسا ژینا امینی در سالروز جان‌باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد خبر می‌دهند. به گفته این منابع، صبح روز شنبه، ۲۵ شهریور، مأموران امنیتی، امجد امینی را به محض خروج از خانه‌اش که به نوعی در «محاصره» است، بازداشت و به اداره اطلاعات سقز منتقل کرده‌اند. بر اساس این گزارش، به آقای امینی گفته شده که او و خانواده‌اش حق خروج از منزل را ندارند.

در همین حال کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در سالگرد مهسا اعلام کرد: با وجود شرایط اسفناک و رقت‌بار اقتصادی و اختناق اجتماعی و سیاسی، مردم نه‌تنها از خواسته‌های برحق خود قدمی باز پس ننشسته‌اند، بلکه بیش از هر وقت دیگر در برابر جور و تطاول ایستادگی می‌کنند. مردم آزادی‌خواه نشان داده‌اند که دیگر روزهای سیاه و خفقا‌ن‌آور گذشته را برنمی‌تابند و از هر فرصتی برای در هم شکستن استبداد بهره می‌برند.

ساعات پایانی جمعه ۲۴ شهریور با شعارهای شبانه مردم خامنه‌ای در پایتخت و شهرهای مختلف به پایان رسید. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در حالی که هوا تاریک شده، در سعادت‌آباد در شمال پایتخت ایران، اکباتان در غرب تهران و منطقه یوسف‌آباد شماری از شهروندان علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. (فیلم زیر)

هفت زندانی زن زندان اوین نیز در پیامی، شب سالگرد کشته شدن مهسا امینی را «شب ظلم بی‌امان حکومت دینی» خوانده و از رفتن به داخل بند امتناع کرده و متحصن شدند. این هفت زندانی در حیاط زندان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» سر دادند. آزاده عابدینی، سپیده قلیان، شکیلا منفرد، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و ویدا ربانی در این حرکت اعتراضی شرکت دارند.

بی بی سی در گزارشی گفت: شنبه ۲۵ شهریور اولین سالگرد کشته‌شدن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد است. معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی چشم به این روز و شعله‌ور شدن دوباره اعتراض‌ها دوخته‌اند؛ اما دستگاه‌های امنیتی حکومت هم حضور نیروهای امنیتی و نظامی را در شهرها افزایش داده‌اند و فعالان مدنی و همین‌طور خانواده کشته‌شدگان اعتراضات یک سال گذشته را بارها تهدید کرده‌اند که در سالگرد مهسا امینی فعالیتی نکنند.

در آستانه این مراسم، منابع مختلف گزارش داده‌اند که از عصر دیروز جمعه نیروهای سپاه پاسداران در اطراف خانه پدر و مادر مهسا، در سقز مستقر شده‌اند. در همین حال حکومت ایران جاده بانه به سقز، زادگاه و محل دفن مهسا امینی، را هم بسته است.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در دو پیام جداگانه به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا گفتند که همچنان در کنار مردم ایران خواهند بود.

رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا گفته‌اند که به یاد مهسا در کنار سایر مردم جهان به کسانی می‌پیوندند که به دست حکومت ایران در اعتراضات سراسری کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند.




www.youtube.com/watch?v=m2vmdQQFYaY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: