آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 شهریور ماه 1402 = 18-09 2023

صدای مهیب گرگان؛ پهپاد یا آزمایش موشکی یا.. خرابکاری دشمن؟!

درپی شنیده شدن صدای انفجار مهیب در شهر گرگان در شمال ایران مقام‌های نظامی و امنیتی در مورد علت این امر اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند. آنها از عبارات متفاوتی درباره شی سقوط کرده استفاده کرده‌اند: از «پهپاد» تا «سامانه آفندی». آنها همچنین دلیل آن را «انهدام»، «انحراف»، «آزمایش»، «ساقط شدن» عنوان کرده‌اند.

صبح امروز صدای مهیبی در سطح شهر گرگان به گوش رسید که به گفته معاون سیاسی استاندار گلستان سقوط یک فروند پهپاد عامل این صدای مهیب بوده است اما خبرگزاری فارس نوشته حادثهٔ گرگان در فرایند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشر‌شده دربارهٔ ساقط‌شدن پهپاد صحت ندارد.

معاون سیاسی استاندار گلستان علت حادثه را سقوط یک فروند پهپاد اعلام کرد و گفت: این پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شد و تکه های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

وی شایعه ساقط شدن هشت فروند پهپاد را تکذیب کرد و گفت این تکه ها مربوط به یک پهپاد است .

اما دقایقی بعد یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفته: حادثهٔ گرگان در فرایند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشر‌شده دربارهٔ ساقط‌شدن پهپاد صحت ندارد.

این منبع نوشت: در فرایند آزمایش این موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سر جنگی این موشک قابلیت چند‌تکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است.

ساعتی بعد سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگو با صدا وسیما اعلام کرد یکی از سامانه‌های آفندی در مرحله آزمایشی از مسیر خود منحرف شده و در گرگان سقوط کرده است.

وی گفت: قطعاتی که در حوالی ساعت ۹صبح به وقت محلی در مناطق مسکونی شهر گرگان سقوط کرده است، مربوط به بخشی از یک آزمایش بوده است که با مشکل مواجه شده و از بین رفته است.

این سخنگوی وزارت دفاع گفته: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در مناطق کویری داخل کشور انجام می‌شود یکی از سامانه‌ها که در فرآیند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی شده و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان فرود آمده است که تیم‌ های امدادی و عملیاتی مربوطه در حال جمع آوری این قطعات سقوط کرده هستند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: