آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 شهریور ماه 1402 = 18-09 2023

شورای حقوق بشر امروز تصمیمی تاریخی در مورد روسیه می گیرد

یک کارشناس سازمان ملل روز دوشنبه گفت که وضعیت حقوق بشر در روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه سال گذشته وخیم‌تر شده است و به حضور "سرکوب سیستماتیک" که سازمان‌های جامعه مدنی را هدف قرار داده است، اشاره کرد و خواستار اهمیت دادن به اصلاح وضعیت شد.

گزارش ماریانا کاتزارووا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در روسیه که توسط رویترز مشاهده شده است، مدعی است که مقامات روسی اقدام به دستگیری خودسرانه دسته جمعی منتقدان جنگ کرده اند و بیان می کند که بازداشت شدگان در معرض خطر مرگ در نتیجه «استفاده مداوم از شکنجه و بدرفتاری» قرار دارند.

این اولین بار در تاریخ شورای حقوق بشر این سازمان بین المللی است که دستور بررسی سوابق حقوق بشری یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را صادر می کند.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی هیئت دیپلماتیک روسیه در ژنو وجود ندارد. مسکو قبلاً انتقاد از سوابق حقوق بشری خود را بی اساس توصیف کرده و هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین جایی که می گوید در حال انجام "عملیات نظامی ویژه" برای از بین بردن زیرساخت های نظامی است ؛ تکذیب کرده است.

در پایان این گزارش آمده است: «(کارشناس) محدودیت‌های قانونی اخیر را که برای ساکت کردن جامعه مدنی و مجازات فعالان حقوق بشر و دیگران به دلیل موضع ضد جنگشان استفاده می‌شود، مستند کرده است.

این گزارش می افزاید: اعمال این قوانین و مقررات که اغلب با خشونت همراه است، منجر به سرکوب سیستماتیک سازمان های جامعه مدنی و بسته شدن فضاهای مدنی و رسانه های مستقل شده است.

کاتزارووا، روزنامه‌نگار سابق بلغارستانی، به تلاش‌های روسیه برای ممانعت از مأموریت خود اشاره می‌کند و می‌گوید این اقدامات نشان‌دهنده "فقدان اراده سیاسی برای انجام تعهدات حقوق بشری خود" است.

مسکو پیشتر گفته بود که با تحقیقات همکاری نخواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: