آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 شهریور ماه 1402 = 21-09 2023

نگرانی ارتش آمریکا از همکاری سپاه با روسیه؛ تصمیم مهم آمریکا

یک فرمانده آمریکايی در خاورمیانه همکاری نظامی رژیم ایران و روسیه را نگران‌کننده ارزیابی کرده و گفت این احتمال وجود دارد که برنامه‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی با کمک روسیه خطرناک‌تر شوند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در اظهاراتی با ابراز نگرانی نسبت به همکاری‌های نظامی تهران و مسکو گفت ارسال پهپادهای حامل بمب از سوی ایران به روسیه و کمک روسیه برای مرگبارتر شدن برنامه‌های تسلیحاتی ایران می‌تواند خطرات و تهدیدات در کل خاورمیانه را افزایش دهد.

وی در نشستی در سفارت آمریکا در ابوظبی به خبرنگاران گفت: «من نگران روابط رو به رشد روسیه و ایران و پهپادهایی هستم که به روسیه عرضه می‌شود.» او افزود: «چه کسی فکرش را می‌کرد که روسیه برای افزایش توانمندی نظامی خود به ایران رجوع کند، اما با این حال این اتفاق افتاد. این بدین معناست که روسیه در واقع به ایران چیزی بدهکار شده است. من نگران سطح همکاری‌ هستم که ممکن است [میان تهران و مسکو] رخ دهد.»

به گزارش دویچه وله، جمهوری اسلامی تا کنون اتهام دولت‌های غربی مبنی بر همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین و ارسال پهپاد به این کشور را تکذیب کرده و مدعی شده است تسلیحات نظامی را پیش از تهاجم روسیه علیه اوکراین، در اختیار مسکو قرار داده است. با این حال دولت‌های غربی، اوکراین و کارشناسان نظامی که پهپادهای ساقط شده مسکو را بررسی کرده‌اند، می‌گویند این پهپادها تولید ایران بوده‌اند و تعداد زیاد آنها در میدان نبرد، نشان‌دهنده تجهیز تسلیحاتی ادامه‌دار مسکو توسط تهران بوده است.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد که دانش حاصل از ارتقا و مدرن‌سازی پهپادهای ایرانی توسط روسیه، به ایران بازگردانده شود و همین امر موجب شود تا پهپادهای حامل بمب ساخت ایران بیش از پیش خطرناک شوند.

همکاری «بی‌سرو‌صدای» آمریکا و اسرائیل

در همین حال وال استریت جورنال از همکاری «بی‌سرو‌صدای» آمریکا و اسرائیل برای راه‌اندازی غنی‌سازی اورانیوم در عربستان خبر داد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور نوشت دولت اسرائیل در حال بررسی احتمال دستیابی عربستان سعودی به برنامه هسته‌ای در چارچوب توافق بالقوه عادی‌سازی رابطه بین دو کشور است.

براساس این گزارش، مقامات اسرائیلی «بی‌سر و صدا» در حال کار با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای راه‌اندازی عملیات غنی‌سازی اورانیوم با مدیریت آمریکا در خاک عربستان هستند.

وال استریت جورنال افزوده است که بنیامین نتانیاهو به نهادهای ذیربط اسرائیلی دستور داده جوانب برخورداری عربستان از برنامه مسالمت‌جویانه هسته‌ای و اثرات آن بر امنیت اسرائیل را به عنوان بخشی از زمینه پیشرفت برقراری صلح میان دو کشور بررسی کنند.

اسرائیل در طول دهه‌ها با دستیابی تمامی کشورهای منطقه، به‌ویژه حکومت‌ها در کشورهای عرب و مسلمان‌نشین به برنامه هسته‌ای مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای موجودیت خود دانسته است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، در شرایطی که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، روز ۲۹ شهریور در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز به صراحت از «نزدیک شدن» کشورش به «صلح» با اسرائیل سخن گفت، دولت بنیامین نتانیاهو بررسی‌های خود را ضمن همکاری با دولت جو بایدن برای تأمین شرط عربستان در برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌جویانه به طور جدی دنبال می‌کند.

ولیعهد عربستان به فاکس‌نیوز گفت کشورش فارغ از این‌که چه کسی در دولت اسرائیل حضور داشته باشد، برای عادی‌سازی رابطه با این کشور کار می‌کند و «هر روز به این هدف نزدیک‌تر می‌شود».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: