آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 آذر ماه 1402 = 01-12 2023

کنفرانس تغییرات اقلیمی در امارات؛ فرار دیپلماتیک رژیم جنگ‌ افروز

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از دوبی به نقل از تلویزیون جمهوری اسلامی گزارش داد که هیئت رژیم ایران به دلیل حضور هیئت اسرائیلی در کنفرانس تغییرات اقلیمی در امارات در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

سایت حکومتی تابناک نوشت: هیئت جمهوری اسلامی به ریاست وزیر نیرو در اعتراض به حضور مسئولان اسرائیلی در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم موسوم به کاپ ۲۸ در دوبی این کنفرانس را ترک کرد.

بر اساس این خبر وزیر نیرو روز گذشته به عنوان نماینده رئیس‌جمهور و در راس یک هیئت دیپلماتیک در حالی برای حضور در کنفرانس تغییر اقلیم (کاپ۲۸) به امارات متحده عربی عازم شد که اطلاعاتی مبنی بر عدم حضور مقامات اسرائیلی در این اجلاس منتشر شده بود و خبرها و تحلیل‌های سیاسی حاکی از این بود که تل آویو در فاصله چند هفته از جنگ غزه ریسک حضور در این مراسم را نخواهد پذیرفت.

علی اکبر محرابیان، هنگام ترک این کنفرانس گفت: از سران حدود ۱۵۰ کشور برای حضور در کاپ ۲۸ دعوت شده بود که ارزیابی‌ها نشان می‌داد که احتمالا تعداد قابل توجهی از این مدعوین از جمله مسولان اسرائیلی در این کنفرانس حضور ندارند.

​وی افزود هیئت جمهوری اسلامی قصد داشت از فرصت حضور در کنفرانس بین‌المللی کنوانسیون تغییر اقلیم با توجه به اهمیت این کنفرانس برای تبیین شرایط، مذاکره با مقامات و هیئت‌های کشورهای مختلف و دفاع از ملت مظلوم فلسطین استفاده کند، اما در روز سخنرانی سران و مقامات کشورها، اخبار منتشر شده حاکی از سفر رئیس جمهور اسرائیل به شهر محل برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی و حضور در این رویداد را دارد.

وزیر نیرو افزود: بر این اساس، هیئت جمهوری اسلامی، حضور سیاسی، جانبدارانه و بی‌ربط اسرائیل در کنفرانس تغییرات اقلیمی که با محوریت ارزیابی عملکرد و پیشرفت جامعه جهانی در مواجهه با تغییرات آب و هوا در سطح جهان برگزار می‌شود را مغایر با اهداف و راهبرهای این کنفرانس می‌داند و در اعتراض به آن، محل کنفرانس را ترک می‌کند.

در همین رابطه جروزالم پست اعلام کرده بود که رئیس جمهور اسرائیل قصد دارد، از فرصت حضور در اجلاس آب و هوایی دبی استفاده کرده و ضمن دیدارهای دیپلماتیک سطح بالا، موضع تل‌آویو را تقویت و زمینه آزادی گروگان های اسرائیلی را فراهم کند.

شایان ذکر است کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی از اواسط دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است و تا پیش از این ۲۷ دوره از آن برگزار شده است و این دوره نیز بیست و هشتمین دوره در کشور امارات در حال برگزاری است.

در این کنفرانس کشور‌های جهان پیرامون الزامات کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و تلاش برای تولید انرژی پاک با یکدیگر بحث و تبادل نظر می‌کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: