آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 آذر ماه 1389 = 12-12 2010

حمل‌ و ‌نقل تهران در شرايط اضطرار

روزنامه تهران امروز: مراسم رسمی افتتاح ايستگاه مترو وليعصر(عج) به فرصتی تبدیل شد تا طی آن محمد باقر قالیباف شهردار تهران در حضور مقاماتی از دولت به ارائه آمارهایی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی تهران و وضع بودجه ای و یارانه ای ان بپردازد. یارانه ای که به گفته قالیباف، تنها 3 درصد آن اختصاص یافته است و 97 درصد دیگر، رقم مصوب در انتظار پرداخت از سوی دولت است. قالیباف گفت : از 120 ميليارد تومان يارانه اتوبوس و مترو براي شهرداري تهران تا كنون تنها 3 ميليارد تومان پرداخت شده كه البته طبق قول معاون عمراني وزير كشور قرار است در اين هفته مبالغ ديگري پرداخت شود اما بايد توجه داشت كه يارانه بليت مترو، بودجه عمراني نيست كه بستگي به ميزان تخصيص دولت داشته باشد.

بنابرگزارش شهردار تهران حدود 57 درصد اعتبارات در شهرداري تهران در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي صرف شده است .اين در حالي است كه دولت بايد امسال حدود 120 ميليارد تومان يارانه‌ براي بليت مترو و اتوبوس پرداخت مي‌كرد اما تا امروز تنها حدود سه‌ميليارد تومان از اين اعتبارات محقق شده است.قاليباف ديروز در مراسم افتتاح رسمي ايستگاه مترو چهارراه وليعصر در حضور ارشادمنش معاون وزير كشور و رويانيان رئيس‌ستاد حمل‌و‌نقل سوخت كشور به همراه حسن بيادي،نايب‌رئيس شورا و معصومه ابتكار رئيس كميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران به صراحت گفت كه مسئولان وزارت كشور قول داده‌اند به‌زودي 20ميليارد تومان ديگر به عنوان يارانه بليت پرداخت كنند اما تاكنون در بخش يارانه ها پرداخت كمي صورت گرفته است.صحبت‌هاي شهردار تهران در حالي بود كه مصطفي نجار وزير كشور ديروز گفته بود:«دولت خدمتگزار در دولت نهم و دهم به مترو توجه ويژه‌اي داشته و بودجه مترو تهران را چهار برابر كرده است، به طوري كه در سال جاري حدود 190 ميليارد تومان اعتبار براي حمل‌و‌نقل عمومي مصوب كرد كه حدود 167 ميليارد تومان از اين اعتبار به مترو اختصاص يافت.» اعلام رقم تخصيصي به‌جاي رقم پرداختي از سوي وزير كشور جاي تامل دارد.

قاليباف در حاشيه اين مراسم همچنين به بودجه عمراني حدود 400 ميليارد توماني مترو هم اشاراتي كرد. به‌گونه‌اي كه به گفته او، در بخش اعتبارات عمراني، براي توسعه خطوط مترو نيز حدود 160 ميليارد تومان آن تاكنون پرداخت شده است اما وضعيت اعتبار يك ميليارد دلاري مترو از صندوق ذخيره ارزي هنوز مشخص نشده است.

در مراسم افتتاحيه ديروز محمد رويانيان، رئيس ستاد مديريت و حمل‌و‌نقل سوخت در مقابل گلايه‌مندي شهردار تهران به عدم اجراي تعهدات دولت به وعده‌هايش در جمع خبرنگاران، وعده ديگري داد. او گفت:«20ميليارد تومان از 60‌ميليارد تومان اعتبار يارانه بليت مترو در سال‌جاري، هفته آينده پرداخت مي‌شود.» او در حالي كه همچنان مانند گذشته خود را معاون قاليباف معرفي مي‌كرد، گفت:«از شهرداري تهران به خاطر همت مضاعفي كه به خرج داده تشكر مي‌كنم.»تشكر رويانيان در حالي در مقابل خبرنگاران و شهردار تهران انجام شد كه چندي پيش او در يكي از مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود به كنايه اعلام كرده بود: « واگن هاي مترو آماده تحويل است و منتظريم شهردار تهران روبان را پاره كند و واگن‌ها را تحويل بگيرد!»

رئيس ستاد مديريت و حمل‌و‌نقل سوخت همچنين دراين مراسم از پيگيري براي تامين فاينانس جديد از سوي دولت خبر داد و گفت:«با اين فاينانس دغدغه تامين واگن براي چهار خط جديد شهرداري برطرف خواهد شد.»البته به گفته رويانيان، پيگيري اين فاينانس بستگي به پرداخت بدهي‌هاي شهرداري به بانك‌ها در جريان فاينانس اخير دارد چراكه شهرداري به اين بانك‌ها بدهكار است و بايد از طريق كدخدا منشي اين مشكل را برطرف كرد. رئيس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت حتي پيش‌بيني كرد كه در صورت تامين اين فاينانس حتي مي‌توان بدهي‌هاي شهرداري در خط يك مترو را نيز پرداخت كرد.

او در حالي وعده به ايجاد فاينانس جديد داد كه فاينانس قبلي 600 ميليارد تومان بود كه شهرداري 15 درصد آن را به صورت نقد پرداخت كرده و مابقي آن پرداخت نشده است.در واقع به‌عنوان تعهدات آن باقي مانده است اما فاينانس جديد كه حدود دو هزار ميليارد تومان است بايد پس از رفع مشكل بدهي شهرداري به بانك‌ها پيگيري شود. به گفته رويانيان، در واقع عجله شهرداري براي جبران تاخيري است كه در چند سال گذشته براي شهر تهران به وجود آمده است.

ديروز براي رويانيان در مقابل خبرنگاران حوزه شهري روز سختي بود چراكه او در مقابل اين سوال خبرنگاران در مورد عدم پرداخت از يك ميليارد دلار حساب ارزي به شهرداري تنهاگفت: «در مورد اين موضوع دولت بايد پاسخگو باشد.»رئيس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت كشور در مقابل اين سوال كه چندي پيش قول داده بوديد هر 10 روز يك واگن به خطوط مترو اضافه شود، اعلام كرد كه هنوز هم بر اين صحبت تاكيد مي‌كنم.او حتي براي اثبات حرف‌هاي خود گفت :«مي‌توانم با مدرك رسمي و قانوني آن را ثابت كنم و اينكه در حال حاضر شهرداري هر چند وقت يك‌بار چندين واگن را وارد خطوط مي‌كند در واقع به نوعي تحقق همين وعده است.» اما اشاره نكرد كه با كدام پول مي‌توان اين كار را كرد.

به گفته شهردار تهران ، شهرهايي مي توانند پايداري خود را حفظ كنند كه زيرساخت‌هاي آنها آماده باشد و تاسيسات زير زمينِ شان به روي زمين ارجح باشد.در واقع حمل‌و‌نقل عمومي يكي از زيرساخت هاي مهم شهر است و ما تا زماني كه خطوط مترو را به 218 كيلومتر نرسانيم در حالت اضطرار هستيم.

شهردار پايتخت گفت:«توسعه حمل‌و‌نقل عمومي با محوريت مترو از اولويت هاي كاري ماست چنانچه توانسته‌ايم از سال 85 تاكنون 60 كيلومتر تونل مترو ايجاد كنيم .به بيان ديگر از سال 85 تاكنون توانسته ايم به ساخت ميانگين 15 كيلومتر سالانه برسيم در شرايطي كه در گذشته چنين ظرفيتي وجود نداشته است.»به اعتقاد شهردار تهران براي اينكه در سطح شهر آرامش و آسايش فراهم شود بايد زير شهر يك حيات جدي داشته باشيم .

بخش ديگر صحبت‌هاي قاليباف به آلودگي هواي تهران اختصاص داشت.به اعتقاد شهردار تهران اگر در سطح شهر آلودگي هوا را داريم بايد پيش از اجراي اقدامات سلبي و كوتاه مدت با اقدامات ايجابي و بلند مدت ، زمينه هاي لازم را فراهم كنيم تا شهروندان بتوانند به جاي خودرو شخصي از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي استفاده كنند و مشاركت لازم را براي حل معضل ترافيك و آلودگي هوا داشته باشند. قاليباف همچنين درباره اقدامات اخير كميته اضطرار آلودگي هوا بيان كرد كه آلودگي هوا با اقدامات سلبي و بعضي اقدامات مثل پاشيدن آب كه بيشتر به يك شوخي شبيه بود تا اقدام، حل نمي شود. اگر چه برخي اقدامات سلبي مانند زوج و فرد كردن تردد خودروها، تعطيلي كارگاه ها و... حتما مي تواند تاثير گذار باشد اما راهكار اصلي در توسعه حمل‌و‌نقل عمومي است تا مردم خودروها را بيرون نياورند و بتوانند از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند كه تحقق اين مهم سياست هاي قطعي ما است و توقع داريم دولت هم سهم خود و اعتبارات مصوب توسعه حمل‌و‌نقل عمومي را پرداخت كند. »

او در ادامه صحبت‌هاي خود در توضيح برنامه‌هاي مديريت شهري در خصوص توسعه حمل‌و‌نقل عمومي افزود:«در كنار توسعه مترو بر توسعه خطوط اتوبوس تاكيد جدي داريم ، چنانچه وقتي چند سال پيش مي‌خواستيم عمليات اجرايي نخستين خط بي‌آرتي را آغاز كنيم با وجود كارشناسي و مطالعات زياد ، برخي مي گفتند در اين مسير وقتي مترو به بهره برداري برسد ديگر خطوط اتوبوس كارايي نخواهد داشت و ضروري نيست و بلااستفاده مي‌ماند اما امروز با وجود آنكه خط 4 مترو به بهره برداري رسيده،خط يك اتوبوس‌هاي تندرو نقش قابل توجهي در جابه جايي‌ها و سفرهاي شهروندان دارد. شهردار تهران در خلال صحبت‌هاي ديروز خود درخصوص توسعه خطوط بي‌آرتي به مشكلاتي كه هم اكنون شهروندان با آن مواجه هستند نيز اشاره كرد. او گفت:«تعداد مسافران اتوبوس‌هاي تندر آنقدر زياد است كه از حد استاندارد بيشتر بوده و نشان مي دهد كه اگر ما ظرفيت هاي لازم را فراهم كنيم شهروندان از تمام ظرفيت هاي حمل‌و‌نقل عمومي به خوبي استفاده مي كنند.»

به گفته قاليباف، اتوبوس هاي ما آنقدر تعداد مسافران‌شان زياد است كه از صبح تا شب ديگر ساعت پيك معنا ندارد اما متاسفانه اين باور به اشتباه شكل گرفته است كه اگر تعداد مسافران يك اتوبوس به تعداد صندلي هاي آن باشد يعني از آن خط استقبال نشده و حتما بايد مردم اينقدر با سختي و فشردگي با حمل‌و‌نقل عمومي سفر كنند و اگر چنين نباشد يعني اقتصادي نيست . اما اين تصور كاملا اشتباه است و ما بايد خدمات رساني را به شهروندان در حدي ارتقا دهيم و شبكه حمل‌و‌نقل عمومي را تا حدي گسترش دهيم كه مردم به‌راحتي و بدون دغدغه و سختي با حمل‌و‌نقل عمومي سفر كنند.

قاليباف همچنين تاكيد كرد:«توسعه حمل‌و‌نقل عمومي دغدغه اصلي مديريت شهري است.ما تمام تلاش خود را براي توسعه حمل‌و‌نقل عمومي خواهيم كرد . در اين زمينه وزارت كشورهم هر كاري كه از دست‌شان برآمده براي ما كرده اند،البته آنها هم مشكلات خود را دارند اما در حد توان كمك كرده‌اند.» به اعتقاد شهردار تهران، ما نبايد از مشكلات سر راه گله كنيم چون مدير شده ايم كه مشكلات را حل كنيم و سختي ها را به مردم منتقل نكنيم . مردم هم از مديران‌شان گذشت و همدلي توقع دارند كه يكي از درس‌هاي عاشورا به همه ماست.

در مراسم ديروز قاليباف به مرور مشكلاتي كه در مورد احداث ايستگاه چهارراه وليعصر و موضع‌گيري‌هاي هنرمندان در اين خصوص نيز اشاراتي داشت.او صحبت‌هاي خود را اينگونه ادامه داد:«روزي كه مي‌خواستيم عمليات اجرايي احداث اين ايستگاه را شروع كنيم حدود يك ماه اضطرابي به شهر و شهروندان وارد شد كه اقدام شهرداري براي ساخت اين ايستگاه سبب آسيب ديدن به مجموعه تئاتر شهر مي‌شود، اما ما به مردم اطمينان داديم كه مشكلي براي اين مجموعه پيش نمي‌آيد و ما نه تنها آسيبي به اين مجموعه نمي‌رسانيم بلكه با احداث ايستگاه مترو دسترسي و تردد به اين مجموعه فرهنگي و مهم شهر تهران راحت تر مي شود و همچنين با جديت توسعه فضاهاي فرهنگي و هنري را در ساير نقاط شهر هم با جديت دنبال مي‌كنيم.»

او بار ديگر در حضور جمعي از هنرمنداني كه در مراسم افتتاحيه ايستگاه مترو چهارراه وليعصر حضور داشتند، تاكيد كرد كه توسعه فضاهاي فرهنگي از اولويت هاي كاري و مورد تاكيد مديريت شهري است و تاكنون نيز اقدامات بسيار زيادي در اين حوزه صورت گرفته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: