آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 20 September

تحریمها؛ کشتی غرق شده و بزودی.. قحطی و گرسنگی

اگر تحریم ها با همین شیوه و شتاب ادامه پیدا کنند، خواهیم دید که در عرض سه سال دیگر، به جایی خواهیم رسید که تمامی بخشهای ضعیف و حتی قشر متوسط دچار مشکل گرسنگی عمومی میشوند.
*****

ایران به سمت محاصره اعلام نشده در حرکت است

رادیو فرانسه: وزارت دارایی امریکا در تازه ترین تلاش برای تنگ تر کردن محاصره تحریم های علیه ایران اعلام کرده است، به علت دخالت هواپیماهای ایران در انتقال سلاح به سوریه، 117 عدد از هواپیماهای ایرانی را تحریم کرده است.

به نظر میرسد، آمریکا با تحریم هواپیماهای ایرانی، شرکت های هواپیمایی ای که به شرکت های مختلف جمهوری اسلامی ایران هواپیما اجاره میداده اند را تحت فشار قرار داده است به نوعی که با این عمل، امریکا این شرکت ها را تحت فشار قرار داده و این شرکت ها دیگر نمیتوانند از این هواپیماها در خاک امریکا استفاده کنند و از سوی دیگر این شرکت ها را به طور مستقیم وارد لیست سیاه تحریم خود نکرده است که این شرکت ها به طور کلی برای ارایه خدمات به شهروندان امریکایی دچار مشکل شوند، علاوه بر آن دیگر، کمپانی های امریکایی نیز اجازه ارایه خدمات مختلف از جمله فروش سوخت به این هواپیماها را نخواهند داشت.

در متن اطلاعیه به نقل از دیوید کوهن، معاون امور مبارزه با تروریسم و پولشویی وزارت دارایی آمریکا آمده است:«این اقدام برای توقف ارسال سلاح و وسائل ارتباطی به دولت سوریه و استفاده آنها علیه مردم این کشور انجام گرفته است. همچنین شناسایی هواپیماهای ایرانی، تلاش‌های بدون وقفه این کشور را برای کمک به دولت بشار اسد در برنامه‌های تهیه سلاح کشتار جمعی و سرکوب مردم سوریه، برجسته می کند.»
به گزارش بی بی سی، در اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا آمده در تابستان سال جاری، دولت ایران از پروازهای ماهان ایر و ایران ایر از تهران به مقصد دمشق، برای ارسال ابزار نظامی و مقابله با تجمعات استفاده کرده است.
در مورد یاس ایر هم، در این متن آمده در پروازهای باربری، در پوشش کمک‌های انسان دوستانه نیروی نظامی قدس و اسلحه به سوریه فرستاده شده است.
به عنوان مثال وزارت دارایی آمریکا می‌گوید در تجسسی که در اسفندماه سال گذشته از یکی از پروازهای یاس ایر به مقصد سوریه در ترکیه انجام گرفته است، تعدادی اسلحه کشف شده است.
در حالی که این هواپیما بار خود را «قطعات خودرو» گزارش کرده بود، کلاشنیکوف، مسلسل و ۸ هزار قطعه مهمات در آن کشف شده است.
مهرداد عمادی، اقتصاددان و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در این زمینه در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت:« این پیشاهنگ اقدامات بعدی است که در چهارچوب تحریم ها در حال پیاده شدن است و ما به زودی فصل بعدی را خواهیم دید. این بزرگترین صدمه را به شرکت های مالک این هواپیماها میزند، اما این در حالی است که این شرکت ها توانایی شکایت ندارد و اعلام کنند ما به صورت بسیار محدود با ایران همکاری میکنیم.
این یک پیام بسیار جدی، نه تنها در بخش هواپیمایی بلکه، حمل و نقل زمینی و دریایی است برای شرکت هایی که در اروپا و شرق آسیا فعالیت میکنند.»
اما اگر به گفته این اقتصاددان، این حرکت جدید امریکا یک پیشاهنگ و نوک کوه یخ است، گام بعدی چیست؟
مهرداد عمادی در این زمینه به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت:« در حدود چهار و نیم ماه پیش در کشورهای غربی اعلام شد که تحریم ها در حوزه انرژی موفقیت آمیز بوده است و حالا باید وارد مرحله جدیدی شد؛ باید رفت و آمد، حمل و نقل و مسافرت افرادی که به سیستم پیوند دارند مشکل بشود. این صحبت ها شد که باید به سمت یک محصاره غیر رسمی برویم و دقیقا این مسیری است که ما داریم به سمت آن حرکت میکنیم. هر ماه امکان مسافرت و گرفتن ویزا سخت تر و سخت تر میشود.
حدود سه سال پیش، زمانی که یک شرکت بیمه سوییسی برای اولین بار اعلام کرد دیگر با ایران قرارداد امضا نخواهد کرد، تهران گفت خیلی شرکت ها هستند که با ما قرارداد ببندند اما این درواقع یک پیشاهنگ برای اتفاقات بعدی بود که شاهد هستیم. ما اکنون در نقطه مشابهی در زمینه مسافرت و حمل و نقل با ایران قرار داریم. این گام اول است و گام های بعدی بسیار سنگین تر خواهد بود.»
اما همواره این سوال مطرح است که آیا به راستی این تحریم ها برای عوض کردن نظر و ایجاد خلل در اراده جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای و یا حمایت از رژیم بشار اسد وضع میشوند و یا قرار است نقش ویروسی را بازی کنند تا ارکان جمهوری اسلامی ایران هر روز ضعیف و ضعیف تر شوند تا روزی در تاریخی نامشخص حمله ای نظامی به ایران صورت بگیرد و به علت تحریم ها ایران توانایی مقاوت بالایی نداشته باشد؟
مهرداد عمادی در پاسخ به این سوال میگوید:« تحریم ها همواره کارکرد دوگانه داشته اند. یک مقدار قابل توجهی در فصول ابتدایی برای تشویق به تغییر رفتاری است که برای دیگران غیر قابل پذیرش است و در صورت تغییر رفتار این تحریم ها هم لغو میشوند مثل مواردی که در افریقای جنوبی و شیلی شاهد بودیم و دیگر به فصول بعدی رو در رویی نرسید؛ ولی متاسفانه میتواند پیش زمینه چالش های مستقیم تر نیز باشد، مثل عراق که به حمله نظامی منجر شد.
در فصول ابتدایی گروه هایی برای ممانعت از جنگ به این شیوه متوصل میشوند اما دیگرانی نیز که جنگ طلب هستند و دوست دارند سناریوی جنگ را پیش ببرند میتوانند بعدها با گفتن اینکه ما تحریم کردیم و زمان دادیم اما کارگر نبود، قدرت پیدا کنند و دستشان بازتر شود.
ما داریم شباهت هایی را که دوست نداشتیم با کشورهای دیگر که تحریم شده اند، درمورد ایران ببینیم، متاسفانه میبینیم.
من تصور میکنم که حتی اگر سناریوی جنگ، پیش نرود و همین تحریم ها با همین شیوه و شتاب ادامه پیدا کنند، خواهیم دید که در عرض سه سال دیگر، به جایی خواهیم رسید که تمامی بخشهای ضعیف و حتی قشرمتوسط دچار مشکل گرسنگی عمومی میشوند، مانند چیزی که در روسیه و اروپای شرقی شاهد بودیم. به مرحله ای میرسیم که کارخانه ها تبدیل به ساختمان های خالی و بدون تولید میشوند، ما داریم به این مسیر حرکت میکنیم. وضعیت در حال عوض شدن از کشتی شکسته به سمت کشتی غرق شده است. من بدون هیچ شادی ای عرض میکنم، سه سال دیگر، گرسنگی به یک پدیده تبدیل خواهد شد و مانند لهستان نصف نیروهای کار کشور بی کار خواهند ماند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved