آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 31 فروردین ماه 1393 = 20-04 2014

خاک هرمز را به تاراج می برند

معاون سازمان محيط زيست از هويت افرادي که خاک هرمز را مي دزدند ابراز بي اطلاعي کرد!

به گزارش خبرگزاري موج، يکي از دغدغه هاي مهم کشور، محيط زيست هميشه در خطر ايران است که خودي و غير خودي به آن آسيب مي رسانند. ايران به علت مرزهاي آبي و خاکي وسيعي که با ساير کشورها دارد، با مشکلات زيست محيطي بسياري دست به گريبان است.
در حال حاضر يکي از مهمترين مشکلات زيست محيطي کشور در مرزهاي آبي و سواحل اتفاق مي افتد که با زهم مقصراني از داخل و خارج در وقوع آن نقش دارند. در سال هاي گذشته خليج فارس، درياي عمان و درياي مازندران دستخوش تغييرات نا مبارک ي در حوزه زيست محيطي خود شدند که شايد کشند قرمز کمترين آن باشد.
در آبهاي کشور مشکلات نفتي بيداد مي کند و متاسفانه در حالي که مقصران داخلي براي سهم خود کاري نمي کنند از خارجي ها نمي شود انتظاري داشت.صبح امروز خبرنگاران حوزه محيط زيست دل نگراني هاي خود را با معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست درميان گذاشتند که شرح اين ديدار را در ذيل مي خوانيد.
دکتر پروين فرشچي در اين ديدار با اشاره به تمرکز معاونت محيط زيست دريايي بر حل بهران هاي زيست محيطي در خليج فارس و درياي عمان و همچنين برنامه ريزي هاي گوناگون براي رفع مشکلات درياي مازندران، به سوالات خبرنگاران داد.
وي در مورد مشکلات پيش آمده در سواحل ايران که ناشي از قاچاق سوخت بوده است گفت: قاچاق سوخت در خليج فارس و درياي عمان در 4 سال اخير بسيار شديد شده و طبق آمارهاي ارائه شده توسط نيروي دريايي کشور، تا کنون 5 ميليون سوخت نفتي در راه انتقال از مبادي دريايي ايران، به خليج فارس و درياي عمان نشت کرده است.
فرشچي ادامه داد: مطمئن باشيد که اين نوع قاچاق در اين حجم و ابعاد کار افراد خورده پا نبوده و يک باند حرفه اي آن را کنترل و مديريت مي کنند.
وي در مورد رفع اين مشکل گفت: حل اين مشکل تنها از عهده محيط زيست بر نمي آيد و براي رفع آن نياز به حضور تمام ارگان هاي ذي ربط است.
معاون سازمان محيط زيست از برنامه معاونت دريايي براي تعامل با دستگاه ها در سال جاري خبر داد.
وي افزود: امسال قرار است با تشکيل يک کميته ملي اين مشکل را با کمک نيروي انتظامي و استانداري ها مرتفع کنيم.

منشا آلودگي در خليج فارس بي شمار است
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت از محيط زيست در مورد ساير آلودگي هاي خليج فارس گفت: منطقه جنوب ايران به خصوص خليج فارس و درياي عمان به دليل اهميت بالايي که دارد شاهد آلودگي ها گسترده نفتي است.
وي ادامه داد: البته از ديگر مشکلات اين مناطق آبي مي توان به ورور گونه هاي غير بومي جانوري و گياهي اشاره کرد که به علت کوتاهي ساير کشورها قابل حل نيست.
فرشچي با اشاره به اين نکته که ايران تنها کشوري در منطقه است که به کنوانسيون آب توازن پيوسته است افزود: سازمان بنادر و کشتيراني مرجع انجام اين کنوانسيون است .
وي با اشاره به مرگ و مير دلفين ها در خليج فارس گفت: در سال هاي گذشته مرگ و مير پستانداران در خليج فارس ما را نگران کرده است و براي رفع آن برنامه اي ويژه براي امداد و نجات پستاداران ، دلفين هاي خليج فارس و لاک پشتهاي خليج فارس داريم.

20 ارديبهشت ؛ کميته ملي کشند قرمز برگزار خواهد شد
دکتر فرشچي در مورد کشند قرمز و برنامه کنترل آن گفت: در دو سال اخير يک کميته ملي براي کشند قرمز ايجاد شده بود که اعضاي آن را اساتيد و مديران ذي نفع تشکيل مي دادند.
وي ادامه داد: از روز 20 ارديبهشت ماه اعضاي اين کميته بار ديگر دور هم جمع خواهند شد تا در اين فرصت يک برنامه عملي را براي کنترل اين کشند در شمال و جنوب کشور تدوين کنند.
معاون محيط زيست دريايي افزود: متاسفانه کشند قرمز قابل پيش بيني نيست و در نقطه اتفاق مي افتد يعني گاهي يک کيلومتر را آلوده مي کند و در يک زمان ديگر، در منطقه مخالف محل قبلي 100 کيلومتر را به خطر مي اندازد.

کشتي رافائل و جزيره هرمز اولويت کاري محيط زيست در خليج فارس
معاون محيط زيست دريايي در مورد خارج کردن کشتي رافائل در استان بوشهر نيز گفت: کشتي رافائل از آن دسته مشکلاتي است که آينده مشخصي ندارد و نياز است که براي رفع آن با انديشه بيشتري عمل کرد.
وي با اشاره به اينکه اين کشتي 30 سال است که ميهمان مرد منطقه است و مردم نيز به آن نگاه ويژه اي دارند گفت: اين کشتي به زيست گاه موجودات دريايي تبديل شده است و ديگر تنها يک کشتي نيست بلکه يک زيست گاه مصنوعي است که ديگر نمي توان به آساني آن را حذف کرد.
فرشچي تاکيد کرد: در سفر اخيري که به بوشهر داشتيم مردم منطقه خواستار رفع مشکل کشتي رافائل شدند که با دستور دکتر ابتکار و با همکاري نيروي دريايي در حال برنامه ريزي براي حل مشکل به روش مناسب هستيم.
وي با اشاره به اين مطلب که کشتي نامبرده 300 متر طول دارد و بدون برنامه نمي توان تصميم خاصي براي آن گرفت گفت: تا کنون هيچ گونه مکاتبه اي براي ارزيابي زيست محيطي اين کشتي و فرايند درآوردن آن از اعماق آب به دست ما نرسيده است.
فرشچي در مورد برداشت غير قانوني خاک جزيره هرمز به خبرنگاران گفت: متاسفانه خاک هرمز بسيار غني است و بسيار مورد توجه کشورهاي منطقه و سودجويان قرار دارد.
وي افزود: تا کنون در مورد خاک هرمز مطالعه ويژه اي صورت نگرفته است و ئشايد اين بي اطلاعي از مرغوب بودن خاک اين جزيره باعث شده است که در مقابل تاراج اين خاک، سکوت کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: