آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 اردیبهشت ماه 1393 = 24-04 2014

گپ و گفت کیهان با سفیر اوکراین در تهران

کیهان حکومتی: مصاحبه با دیپلمات ‌ها همیشه کار سختی بوده است؛ یکی از دلایل مشکل بودن این کار به همان دیپلمات بودن آن‌ها باز می‌گردد. مثلا سفرا، دیپلمات‌هایی هستند که به عنوان نماینده کشورشان در کشور دیگر شناخته می‌شوند و هرگونه موضع گیری شان مسئولیت آور است.

سخت بودن این کار البته، به موضوع مصاحبه ‌ها هم مربوط می‌شود، مثلا اگر درباره تحولات کشور مصاحبه شونده سوال شود، طبیعتا پاسخ ‌ها دیپلماتیک‌تر هم می‌شود. این اوضاع وقتی سخت‌تر می‌شود که در این کشور، تحولی مثل کودتای رنگی صورت گرفته باشد. معمولا دیپلمات‌های کشورهایی که دستخوش تحولات عمیق این چنینی شده اند، می‌کوشند برای حفظ موقعیت خود هم که شده، مواضعی اتخاذ کنند که خوشایند دولت جدید روی کار آمده باشد! وگر نه چگونه می‌شود فردی که سال ‌ها از سوی دولت قبلی بر راس سفارت قرار گرفته، ظرف چند هفته علیه همان دولت موضع بگیرد؟

دکتر «آلکساندر سرگییویچ ساماروسکی»، چند سالی است که سفیر اوکراین در تهران است. 25 فروردین ماه 93 بود که برای مصاحبه با این دیپلمات ارشد به محل سفارت خانه در ولنجک رفتم. قبل از شروع مصاحبه، از وی خواهش کردم طوری پاسخ دهد که دچار این سختی ‌ها نشویم! به عبارتی خیلی صریح و شفاف به سوال ‌ها پاسخ دهد. به رغم این توافق وی حاضر نشد به برخی سوال‌های ساده‌ای که مثلا پاسخ آن « بله»یا «خیر» بود پاسخ دهد. مثلا یکی از این سوال ‌ها این بود که« به طور کلی به نظر شما برگزاری همه پرسی در کشورهای دیگر برای تجزیه یا استقلال کار درست و قانونی است یا خیر» پاسخ وی به این سوال ساده برای من بسیار قابل توجه بود....

نکته دیگری که اینجا بد نیست به آن اشاره کنیم، برخی اظهارات غیر رسمی ایشان به سوال‌هایی بود که جزو سوال‌های مصاحبه نبود و ضبط هم نشد. به عبارتی اظهاراتی که در فضای غیر رسمی ابراز می‌شد. سرگییویچ در یکی از این اظهاراتش تصریح کرد:«مردم اوکراین هیچ اعتمادی به غربی ‌ها ندارند و اگر به سمت آن‌ها متمایل می‌شوند، فقط برای پول، اقتصاد و رفاه است.»(!)



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: